درس فرائد الاصول - استصحاب

جلسه ۱۳۰: شرایط استصحاب ۱۷

 
۱

خطبه

۲

خلاصه مباحث گذشته

شکی نیست که اماره بر استصحاب مقدم می‌شود و در نحوه تقدیم چهار نظریه است:

نظریه اول: صاحب ریاض: از باب تخصیص است.

نظریه دوم: شیخ انصاری: تقدیم دلیل قطعی از باب تخصص است و تقدیم دلیل ظنی از باب حکومت است.

نظریه سوم: صاحب فصول: تقدیم از باب تخصص است.

نظریه چهارم: مرحوم آخوند: تقدیم از باب ورود است.

۳

کلام فاضل تونی و اشکال محقق قمی و رد آن

مقدمه: این دلیلی که در مقابل استصحاب است، دو صورت دارد:

صورت اول: گاهی این دلیل بر خلاف حالت سابقه دلالت دارد نه ارتفاع حالت سابقه، در این صورت دلیل بر فرض تمامیت، مخصص استصحاب است. مثلا شخصی در حالت ایستاده شک بین رکعت ۳ و ۴ می‌کند، حالت سابقه عدم اتیان اکثر است و دلیل بر خلاف حالت سابقه است که بنا را بر اکثر بگذار.

یا مثلا کسی مفقود شده و ۴ سال دنبالش می‌گردیم و پیدایش نمی‌کنیم، حالت سابقه می‌گوید حیات دارد و دلیل می‌گوید در این صورت تقسیم اموالش جایز است و بر خلاف حالت سابقه است و حیات را از بین نمی‌برد تا ارتفاع حالت سابقه باشد.

در اینجا دلیل تخصیص استصحاب می‌کند، به اینکه تقسیم اموال جایز نیست مگر در جایی که ۴ سال دنبالش گشته باشی و پیدا نکرده باشد.

صورت دوم: گاهی این دلیل بر ارتفاع حالت سابقه دلالت دارد، در این صورت دلیل حاکم بر استصحاب است.

شیخ انصاری در این صورت می‌گفت حکومت است.

مثلا دیروز زید زنده بوده و امروز شک دارم، در اینجا بینه می‌گوید زید مرده است، این بینه حالت سابقه را رفع می‌کند.

حال با توجه به این مقدمه باید گفت، فاضل تونی می‌گوید: شرط عمل به استصحاب این است که دلیل اجتهادی بر خلاف حالت سابقه نباشد.

ظاهر کلام ایشان این است که صورت اول مقدمه را اراده کرده است که دلیل بر خلاف حالت سابقه نباشد و پای تخصیص به میان می‌آید. اما باطل کلام ایشان این است که قسم دوم را می‌خواهد بگوید و پای حکومت را به میان می‌کشد. چون صورت اول امر بدیهی است و نیاز به بیان ندارد مخصوصا از فاضل تونی و مخصوص در کتاب ایشان که خلاصه می‌باشد.

محقق قمی در اشکال به ایشان می‌گویند: استصحاب دو صورت دارد:

صورت اول: گاهی دلیل در مقابل آن نیست که باید به استصحاب عمل کرد.

صورت دوم: گاهی دلیلی در مقابل استصحاب است که سه حالت دارد:

حالت اول: دلیل بر استصحاب ترجیح داده می‌شود. مثل مثال شک در ۳ و ۴ که دلیل بنا بر اکثر گذشتن مقدم بر استصحاب می‌شود.

حالت دوم: استصحاب بر دلیل ترجیح داده می‌شود. مثل مثال انسانی که ۴ سال به دنبالش گشتیم و نبود، جمهور متاخرین می‌گویند استصحاب حیات مقدم بر دلیل تقسیم اموال است.

حالت سوم: هیچکدام از استصحاب و دلیل بر یکدیگر ترجیح داده نمی‌شود. مثل مثال انسانی که ۴ سال به دنبال او گشته و پیدا نشده که قائل به توقف شده‌اند.

حال شما گفتید شرط عمل به استصحاب این است که دلیل اجتهادی بر حالت سابقه نباشد و این به طور کلی درست نیست. چون گاهی دلیل اجتهادی بر خلاف حالت سابقه است و در عین حال به استصحاب عمل می‌شود.

شیخ انصاری: این اشکال وارد نیست، چون تمام این اشکال بنا بر این است که فاضل تونی پای تخصیص را به میان بکشد اما فرض این است که ایشان پای حکومت را وسط کشیده است و کلام ایشان درست است که نباید دلیل اجتهادی بر خلاف استصحاب نباشد چه استصحاب، اصل عملی باشد و چه اماره باشد.

۴

تطبیق کلام فاضل تونی و اشکال محقق قمی و رد آن

وكيف كان (تقدیم دلیل بر استصحاب)، فجعل بعضهم (علماء - فاضل تونی) عدم الدليل الاجتهادي على خلاف الحالة السابقة من شرائط العمل بالاستصحاب، لا يخلو (جعل) عن مسامحة؛ (علت لا یخلو عن مسامحة:) لأنّ مرجع ذلك (تعبیر فاضل تونی) بظاهره (ذلک) إلى عدم المعارض (مخصص) لعموم «لا تنقض»، (مثال برای جایی که معارض است:) كما في مسألة البناء على الأكثر، لكنّه (ظاهر) ليس مراد هذا المشترط (فاضل تونی) قطعا (چون این بدیهی است و نیاز به بیان ندارد که شرط عمل به عموم عدم مخصص برای آن است)، بل مراده (فاضل تونی) عدم الدليل على ارتفاع الحالة السابقة.

ولعلّ ما (اشکالاتی) أورده («ما») عليه (فاضل تونی) المحقّقُ القمي قدس‌سره ـ (بیان ما:) من أنّ الاستصحاب أيضا (مثل دلیل مقابل) أحد الأدلّة، فقد يرجّح عليه (استصحاب) الدليل، وقد يرجّح (استصحاب) على الدليل، وقد لا يرجّح أحدهما (استصحاب و دلیل) على الآخر، قال قدس‌سره: ولذا (ترجیح استصحاب بر دلیل) ذكر بعضهم في مال المفقود (شخص مفقود): أنّه (مال) في حكم ماله (شخص است و تقسیم آن جایز نیست) حتّى يحصل العلم العادي (اطمینان) بموته (المفقود)؛ استصحابا لحياته (المفقود)، مع وجود الروايات المعتبرة المعمول بها (روایات) عند بعضهم (محققین)، بل عند جمع من المحقّقين، الدالّة على وجوب الفحص أربع سنين ـ مبنيّ على ظاهر كلامه: من إرادة العمل بعموم «لا تنقض».

(شیخ انصاری:) وأمّا على ما جزمنا به («ما») ـ (بیان ما جزمنا:) من أنّ مراده (فاضل تونی) عدم ما يدلّ علما أو ظنّا على ارتفاع الحالة السابقة ـ فلا وجه لورود ذلك (اشکال محقق قمی بر فاضل تونی)؛ لأنّ الاستصحاب إن اخذ من باب التعبّد (اصل عملی)، فقد عرفت حكومة أدلّة جميع الأمارات الاجتهاديّة على دليله (استصحاب)، وإن اخذ (استصحاب) من باب الظنّ (اماره ظنیه باشد)، فالظاهر أنّه لا تأمّل لأحد في أنّ المأخوذ في إفادته (استصحاب) للظنّ عدم وجود أمارة في مورده على خلافه؛ ولذا (اماره بر خلاف نباشد) ذكر العضديّ في دليله (استصحاب): أنّ ما كان سابقا ولم يظنّ عدمه («ما») فهو مظنون البقاء.

ولما ذكرنا (دلیل بر استصحاب حکومت دارد) لم نر أحدا من العلماء قدّم الاستصحاب على أمارة مخالفة له (استصحاب) مع اعترافه (فرد) بحجّيّتها (اماره) لو لا الاستصحاب (فی نفسها)، لا في الأحكام ولا في الموضوعات.

سواء كان هناك الأمارة الفلانيّة أم لا ، ومؤدّى دليل تلك الأمارة وجوب العمل بمؤدّاه (١) ، خالف الحالة السابقة أم لا.

ولا يندفع مغالطة هذا الكلام ، إلاّ بما ذكرنا من طريق الحكومة ، كما لا يخفى.

المسامحة فيما جعله الفاضل التوني من شرائط الاستصحاب

وكيف كان ، فجعل بعضهم (٢) عدم الدليل الاجتهادي على خلاف الحالة السابقة من شرائط العمل بالاستصحاب ، لا يخلو عن مسامحة ؛ لأنّ مرجع ذلك بظاهره إلى عدم المعارض لعموم «لا تنقض» ، كما في مسألة البناء على الأكثر ، لكنّه ليس مراد هذا المشترط قطعا ، بل مراده عدم الدليل على ارتفاع الحالة السابقة.

ما أورده المحقّق القمّي على الفاضل التوني والمناقشة فيه

ولعلّ (٣) ما أورده عليه المحقّق القمي قدس‌سره ـ من أنّ الاستصحاب أيضا أحد الأدلّة ، فقد يرجّح عليه الدليل ، وقد يرجّح على الدليل ، وقد لا يرجّح أحدهما على الآخر ، قال قدس‌سره : ولذا ذكر بعضهم (٤) في مال المفقود : أنّه في حكم ماله حتّى يحصل العلم العادي بموته ؛ استصحابا لحياته (٥) ، مع وجود الروايات المعتبرة (٦) المعمول بها عند بعضهم ، بل

__________________

(١) كذا في النسخ ، والمناسب : «بمؤدّاها» ، لرجوع الضمير إلى «الأمارة».

(٢) هو الفاضل التوني في الوافية : ٢٠٨.

(٣) لم ترد «لأنّ مرجع ـ إلى ـ ولعلّ» في (ظ) ، وورد بدلها : «وإن أمكن توجيهه بما يرجع إلى ما ذكرنا ، وأمّا ما أورده ...».

(٤) في المصدر : «جمهور المتأخّرين».

(٥) انظر مفتاح الكرامة ٨ : ٩٢.

(٦) الوسائل ١٧ : ٥٨٣ و ٥٨٥ ، الباب ٦ من أبواب ميراث الخنثى ، الحديث ٥ و ٩.

عند جمع من المحقّقين (١) ، الدالّة على وجوب الفحص أربع سنين (٢) ـ مبنيّ على ظاهر كلامه : من إرادة العمل بعموم «لا تنقض».

وأمّا على ما جزمنا به (٣) ـ من أنّ مراده عدم ما يدلّ علما أو ظنّا على ارتفاع الحالة السابقة ـ فلا وجه لورود ذلك (٤) ؛ لأنّ الاستصحاب إن اخذ من باب التعبّد ، فقد عرفت (٥) حكومة أدلّة جميع الأمارات الاجتهاديّة على دليله ، وإن اخذ من باب الظنّ ، فالظاهر أنّه لا تأمّل لأحد في أنّ المأخوذ في إفادته للظنّ عدم وجود أمارة في مورده على خلافه ؛ ولذا ذكر العضديّ في دليله (٦) : أنّ ما كان سابقا ولم يظنّ عدمه فهو مظنون البقاء (٧).

__________________

(١) انظر مفتاح الكرامة ٨ : ٩٢.

(٢) القوانين ٢ : ٧٥.

(٣) في الصفحة السابقة.

(٤) لم ترد «مبنيّ على ـ إلى ـ لورود ذلك» في (ظ) ، وورد بدلها : «فلا يعرف له وجه ورود ولذلك».

(٥) راجع الصفحة ٣١٤.

(٦) شرح مختصر الاصول ٢ : ٤٥٣.

(٧) لم ترد «ولذا ذكر ـ إلى ـ مظنون البقاء» في (ر) ، وكتب عليها في (ص) : «نسخة بدل».

وفي (ت) ، (ه) وحاشيتي (ص) و (ظ) زيادة : «ونظيره في الأمارات الاجتهادية (الغلبة) فإنّ إلحاق الشيء بالأعمّ الأغلب إنّما يكون غالبا إذا لم تكن أمارة في موردها على الخلاف ، لكنّها أيضا واردة على الاستصحاب ، كما يعرف بالوجدان عند المتتبّع في الشرعيّات والعرفيّات».

ولما ذكرنا لم نر أحدا من العلماء قدّم الاستصحاب على أمارة مخالفة له مع اعترافه بحجّيّتها لو لا الاستصحاب ، لا في الأحكام ولا في الموضوعات.

وأمّا ما استشهد به قدس‌سره ـ من عمل بعض الأصحاب بالاستصحاب في مال المفقود ، وطرح ما دلّ على وجوب الفحص أربع سنين والحكم بموته بعده ـ فلا دخل له بما نحن فيه ؛ لأنّ تلك الأخبار ليست أدلّة في مقابل استصحاب حياة المفقود ، وإنّما المقابل له قيام دليل معتبر (١) على موته ، وهذه الأخبار على تقدير تماميّتها مخصّصة لعموم أدلّة الاستصحاب ، دالّة على وجوب البناء على موت المفقود (٢) بعد الفحص ، نظير ما دلّ على وجوب البناء على الأكثر مع الشكّ في عدد الركعات ، فمن عمل بها خصّص بها عمومات الاستصحاب ، ومن طرحها ـ لقصور فيها ـ بقي أدلّة الاستصحاب عنده على عمومها.

المراد من «الأدلّة الاجتهاديّة» و «الاصول»

ثمّ المراد بالدليل الاجتهاديّ : كلّ أمارة اعتبرها الشارع من حيث إنّها تحكي عن الواقع وتكشف عنه بالقوّة ، وتسمّى في نفس الأحكام «أدلّة اجتهاديّة» وفي الموضوعات «أمارات معتبرة» ، فما كان ممّا نصبه الشارع غير ناظر إلى الواقع ، أو كان ناظرا لكن فرض أنّ الشارع اعتبره لا من هذه الحيثيّة ، بل من حيث مجرّد احتمال مطابقته للواقع ، فليس اجتهاديّا ، بل (٣) هو من الاصول ، وإن كان مقدّما على

__________________

(١) في نسخة بدل (ص) زيادة : «كالبيّنة».

(٢) لم ترد «وإنّما المقابل ـ إلى ـ موت المفقود» في (ظ).

(٣) في غير (ص) بدل «بل» : «و».