السابع
قد عرفت: أنّ المانع من إجراء الأصل في كلٍّ من المشتبهين بالشبهة المحصورة هو العلم الإجمالي المتعلّق بالمكلّف به، وهذا العلم قد ينشأ عن اشتباه المكلّف به، كما في المشتبه...
قبل از بيان تنبيه هفتم مقدمهاى را ذكر مىكنيم.
مقدمه: اطراف علم اجمالى و مشتبهات، به اعتبار خود مشتبه به سه قسم تقسيم مىشود:
قسم اول: مشتبه شيء است، مانند اينكه شك دارم اين مايع يا آن مايع نجس است، در اين مثال مشتبه مايع يعنى يك شيء خارجى است.
قسم دوم: مشتبه شخص است، كه به دو قسم تقسيم مىشود:
أ. گاهى مشتبه يك شخص است، مانند شخص خنثى. خنثى اجمالا مىداند كه يا به خطابهاى مرد مخاطب است و يا به خطابهاى زن مخاطب است، لذا اجمالا مىداند يا مختصات مرد بر او حرام است مانند اينكه نمىتواند زن بگيرد، يا مختصات زن بر او حرام مىباشد مانند اينكه نمىتواند شوهر كند و در نماز لباس حرير بپوشد.
ب. گاهى مشتبه دو شخص است، مانند واجدي المني في الثوب المشترك. در اين مثال زيد نمىداند جنب است يا نه، عمرو هم نمىداند جنب است يا نه، در اين مثال مشتبه زيد و عمرو است. حكم اين صورت به مناسبت در مباحث قبلى بيان شده است، كه هر يك از اين دو نفر اصالة الطهارة جارى مىكنند و هر يك حكم مىكند كه پاك است و جنب نيست.
تنبيه هفتم:
كلام و سخن ما در تنبيه هفتم در اين است كه مشتبه شخص است و شخص هم واحد است كه مثالش هم فقط شخص خنثى مىباشد.
بحث اينجاست كه خنثى بايد چه كند، آيا واجب است كه احتياط كند به اين معنا كه لباسهاى مختص مرد را نپوشد و لباسهاى مختص به زنها را نپوشد و ازدواج نكند نه به عنوان زوج و زوجه، و هر دو عورتش را بپوشاند، با مردها بيش از اندازه صحبت نكند، با زنها هم بيش اندازه صحبت نكند، به زنها و مردها نگاه نكند، يا اينكه لازم نيست اين احتياطات را داشته باشد.
شيخ انصارى مىفرمايند: حكم خنثى وجوب احتياط است، زيرا علم اجمالى دارد به اينكه يا مختصات مرد بر او حرام است يا مختصات زن بر او حرام مىباشد و از هر دو بايد اجتناب بنمايد. مانند موردى كه گفتيم ماهيتها و عنوانها مختلف است، مكلف يقين داشت يا محل سجدهاش نجس است يا لباسش غصبى است، دو عنوان وجود دارد كه يكى عنوان نجاست و ديگرى عنوان غصبيت بود، گفتيم با اينكه دو عنوان است بايد از هر دو اجتناب كند، زيرا علم اجمالى دارد و علم اجمالى منجّز است و نمىگذارد اصالة البراءة جارى شود.
مسأله در باب خنثى هم همين است، علم اجمالى وجود دارد كه يا مختصات زن و يا مختصات مرد بر خنثى حرام است بنابراين بايد خنثى از هر دو اجتناب بنمايد.
امّا بقيه مردم چه كنند، مردها به خنثى نگاه كنند؟ با او حرف بزنند؟ زنها چطور؟ آيا با خنثى صحبت داشته باشند و به او نگاه كنند؟
شيخ انصارى مىفرمايند: مردها شك دارند كه آيا حلال است با خنثى صحبت كند و به او نگاه كند؟ اصالة الحل جارى مىكنند، همچنين زنها شك دارند كه حلال است با خنثى صحبت كنند و به او نگاه كنند؟ اصالة الحل جارى مىكنند، و سخن گفتن با خنثى و نگاه كردن به خنثى اشكالى ندارد.
سؤال: در قرآن دو آيه داريم كه از عموم اين دو آيه مىتوان استفاده كرد كه ديگران چه مرد و چه زن ممنوع است به خنثى نگاه كنند و جاى جريان اصالة الحل نمىباشد.
در آيه شريفه: (قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم)، اى پيامبر به مردها بگو كه از ديگران چشم بپوشند، متعلّق حذف شده و حذف متعلّق دلالت بر عموم مىكند به اين معنا كه مردها واجب است كه از ديگران چشم بپوشند مطلقا چه ديگران مردها باشند يا خنثى باشند. بنابراين به حكم عموم اين آيه مردها واجب است از خنثى چشم بپوشند.
جواب: شيخ انصارى مىفرمايند: در مباحث الفاظ ثابت شده كه حذف متعلّق دالّ بر عموم نمىباشد، بلكه حذف متعلّق مفيد اجمال لفظ است و لفظ مجمل مىشود. مردها از چه كسانى چشم بپوشند؟ معلوم نيست. نسبت به زنها چشم پوشيدن مردها دليل خاص داريم و نسبت به خنثى دليل خاص نداريم بنابراين اصالة الحل جارى مىشود و اصل اين است كه نگاه مرد به خنثى اشكال ندارد.
امّا آيه شريفه: (قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهم و لا يبدين زينتهن الا لبعولتهن)، واجب است زنها چشم بپوشند و همچنين زينتشان را آشكار نكنند مگر براى شوهرهايشان و محارمشان و زنهايى كه مماثل با آنها هستند.
اين آيه شريفه ظهور در اين دارد كه زنها از غير اين سه طائفه بايد چشم بپوشند و خنثى هم غير اين سه طائفه است، بنابراين اين آيه شريفه ظهور بر اين دارد كه زنها بايد از خنثى چشم بپوشند.
جواب شيخ انصارى: تمسك به اين آيه براى شمول خنثى تمسك به عام است در شبهه مصداقيه، زيرا يقين دارم خداوند فرموده است زنها چشم بپوشند مگر از مثل خودشان، شك دارم خنثى مصداق زن است تا داخل در مثل باشد و چشم پوشيدن واجب نباشد يا اينكه خنثى مرد است تا وجوب چشم پوشيدن نسبت به زنها باشد، تمسك به عام در شبهه مصداقيه جايز نيست.
بنابراين زنها شك دارند مىتوانند به خنثى نگاه كنند يا نه، اصالة الحل جارى مىكنند كه زنها مىتوانند به خنثى نگاه كنند.