درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۶۰: مقصد دوم ظن ۴

 
۱

خلاصه درس گذشته

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و صلى الله على محمد و آله و لعنة الله على اعدائهم اجمعین من الان الى قیام یوم الدین.

خلاصه عرض شد آقاى ابن قبه فرموده: ممتنع است که شارع ما را متعبّد به ظنّ بکند حالا یا ظنّ خبرى یا سایر ظنون. چرا؟ چون آن محذوراتش مى‏آید، از ایشان سؤال مى‏ کنیم شما در زمان انسداد را مى‏ خواهى این حرف را بزنى یعنى حتى زمانى هم که ما متمکن از تحصیل علم نیستیم، در چنین زمانى شما مى‏ خواهید بگویید عمل به ظنّ و عمل به خبر ممتنع است یا در زمان انفتاح؟ اگر در زمان انسداد مى‏ خواهى شما این حرف را بزنى مواجه مى‏شویم با آن اشکالات چرا؟ چون در این زمان اگر شارع دست از احکامش بردارد خوب دیگر حلال و حرامى نمى‏ ماند تا تحریم و تحلیل بشود، اگر نه بگوییم احکام هست از دو حال خارج نیست یا امتثالش را از من مى ‏خواهد یا نمى‏ خواهد، اگر امتثالش را من بخواهد دست ما هم که نمى‏رسد چاره ‏اى نداریم براى دور شدن از حلال و حرام یعنى تحریم حلال و تحلیل حرام، چاره‏اى نداریم جز عمل به ظنّ. و اگر هم امتثالش را از ما نمى‏ خواهد که معنایش این است که ما مثل بهائم هستیم، همه اینها محذور دارد. لذا ایشان فرمودند: نه لا نظُنُّ فکر نمى‏کنم این آقایى که گفته عمل به ظن محال است، قبیح است، ممتنع است فکر نمى‏کنم در زمان انسداد را بگوید در همان زمان خودش مى‏گوید. و بررسى کردیم از نظر تاریخ فهمیدیم زمان ایشان کى هست، در آن حال و هوایى که ایشان زندگى مى‏ کرده در آن حال و هوا این حرف را زده، در چه زمانى؟ در آن زمانى که متمکن بوده از تحصیل علم مى‏ توانسته احکام واقعیه را علما به دست بیاورد یک همچنین آدمى آمده این حرف را زده والّا از نظر زمان انسداد قبول دارد یعنى در آن زمان آنجورى گفته عمل به ظن محال است نمى ‏شود شارع ما را متعبّد بکند به عمل به ظنّ والّا در این زمان اگر از او سؤال بکنیم ما که امکان نداریم واقعیات را به دست بیاوریم چى مى ‏گویى؟ قبول دارد که انسان به ظن مى ‏تواند عمل کند حالا یا ظن خبرى یا ظن از ناحیه فتوى.

بنابراین روى این حساب پس نقض آقاى صاحب فصول به ایشان وارد نیست. خوب پس فتوى را چه کار مى‏کند؟ قبول دارد ایشان براى اینکه مقلّدین باب علم برایشان مسدود است، چون باب علم برایشان مسدود است از آنطرف هم مکلّف هستند به تکالیف واقعیه لذا چاره ‏اى ندارند جز تقلید، ایشان هم قبول دارد اصلاً نقض صاحب فصول به ایشان وارد نیست. لذا آمدند گفتند اگر یک مقلدى بود که خودش هم داراى یک کمالاتى بود داراى یک مرتبه علمى بود که یک ظنون اجتهادیه ‏اى برایش مى‏آمد لذا گفتند اینجا به همان ظن اجتهادى خودش عمل کند چرا؟ چون این الان دیگر انسداد ندارد نسبت به این امورات ظنیه‏ اى که الان برایش واقع کشف شده این دیگر انسداد در حقّش صدق نمى‏ کند. از این مى‏فهمیم که ایشان قبول دارد حجّیت فتوى مال زمان انسداد است، پس اصلاً آن نقض‏ هایى که آقاى صاحب فصول کردند اصلاً وارد نیست.

خوب پس موضع ایشان مشخص شد یعنى ایشان آدم انفتاحى است در زمان انفتاح آن حرف را زده حالا باید موضع دومش را هم مشخص بکنیم، ببینیم ایشان حجیت خبر را از چه جهت مى‏داند، موضع اولش مشخص شد از نظر تاریخى معلوم شد ایشان در زمانى بوده که متمکن از تحصیل علم بوده ببینید آیا حجیت خبر را چه جورى مى‏داند؟ عرض شد دو قول است راجع به حجّیت خبر یک قول، قول طریقى است، یک قول، قول سببى است، قول طریقى مال مشهور است مشهور مى‏ گویند شارع این اخبار را واجبُ العمل کرده این ایجاب عمل به خبر که به ما گفته صدّق العادل خود این خبر مطلوبیتى ندارد، مطلوبیت مال کاشفیت این خبر از واقع است یعنى اگر بخاطر آن کاشفیت و رسیدن به آن واقع نبود این خبر ارزشى نداشت، مشهور هم همین را مى ‏گویند معناى طریق همین است، یعنى اگر شارع بر ما واجب کرده عمل به این اخبار را به عنوان طریق است یعنى اینها را واجب کرده که ما از این طریق کشف بکنیم واقعیات را این یک مسلک است. مسلک دوم که مال غیر مشهور است کمتر از ده نفر تقریبا طرفدار دارد اینها آمدند گفتند نه این براى طریق نیست این وجوب عمل به اخبار عین وجوب نماز است چطور خود نماز داراى مصلحت است خود این عمل به این خبر مصلحت‏دار است آنقدر هم مصلحتش قوى است که اگر واقعا عندالله نماز جمعه بر فرض هم حرام باشد، مفسده ‏دار هم باشد به مجرّد اینکه زراره بیاید خبر بدهد از وجوبش این مصلحت درست مى‏کند، یعنى همان نماز مفسده‏ دار حرام همان مى‏شود مصلحت‏دار. پس نتیجتا چرا؟ بخاطر اینکه ما به واقع کارى نداریم روى قول دوم هر چى هست همین است یعنى شارع به این خبر را براى ما واجبُ العمل کرده و خود عمل به این خبر مصلحت دارد.

خوب آقاى ابن قبه موضع اول شما را فهمیدیم، آیا موضع دومتان چیه؟ شما در باب حجّیت اخبار نظرتان چیه؟ آیا حجّیت اخبار را طریقى مى‏دانید یعنى مى‏ گویید عمل به اخبار براى کشف از واقع است یا نه سببى مى‏ دانى؟ اگر سببى بدانى حرفت را قبول نداریم که بحث دوم است، اما اگر طریقى بدانى چرا؟ پس ببینید آقا دو تا موضع روشن شد آقاى ابن قبه انفتاحى که عقیده ‏اش این است حجّیت اخبار طریقى است این آقا مى‏ گوید عمل به خبر جایز نیست ممتنعُ الحجّیت است چرا؟ براى اینکه مستلزم تحریم حلال و تحلیل حرام مى‏ شود، راست هم مى‏گوید چرا؟ براى اینکه من که الان در این زمان هستم که متمکنم از تحصیل علم آنوقت به من بگویند آقا به این خبر واحد عمل بکن که برسى به واقع، خوب من که الان در زمانى هستم که متمکنم واقع را علما کشف بکنم آنوقت بیایند به من بگویند نه تو به این خبر عمل بکن که از این راه کشف بکنى واقع را ظنّا. این معقول نیست راست مى ‏گوید ایشان، لازم مى‏آید تحریم حلال و تحلیل حرام.

پس عنایت فرمودید این دو تا موضع را که کنار هم بگذاریم حق با ایشان است. یک بگوییم ایشان در زمان انفتاح گفته در زمانى که آدم متمکن از تحصیل واقعیات هست علما و حجّیت این اخبار هم از باب کشف ظنّى است در یک همچنین موقعیتى ایشان گفته این کار جایز نیست، راست مى ‏گوید من که مى‏توانم کشف واقع کنم علما معنا ندارد به این خبر عمل بکنم که ظنّا شاید به واقع برسم. لذاست که ایشان مى ‏فرمایند در این صورت حق به جانب ایشان است.

۲

عقیده ابن قبه در باب حجیت خبر واحد

حالا عنایت بفرمایید: موضوع اولش روشن شد چون از اولى که شروع کردیم عرض کردیم که زمان انفتاح باب علم است، ایشان در یک موضع آنجورى این حرف را زده، حالا ببینیم موضعش در باب حجّیت خبر چه جور است؟ امّا ایجابُ العمل بالخبر على الوجه الاوّل، یعنى اگر موضع دومى ایشان هم روشن بشود یعنى معلوم بشود که حجّیت خبر را ایشان مثل مشهور حجّیت خبر را از باب طریق مى ‏داند از باب کاشفیت ظنّیه مى‏ داند اگر اینجور باشد، فهوَ و ان کان فى نفسه قبیحا ایشان مى‏ فرماید فى نفسه این قبیح است حالا فعلاً ان کانَ را بگذاریم کنار تا بعدا معنا کنیم، اگر اینجور باشد این فى نفسه قبیح است، یعنى قبیح است منى که ممکن است با فرض انفتاح باب علم بیایم عمل بکنم به خبر، چرا براى اینکه بر اثر عمل به این شاید به آن کاشفیت ظنّیه دست پیدا بکنم. ایشان مى‏ گوید فى نفسه قبیح است حق با ایشان است چرا؟ بخاطر همان چیزى که گفته براى اینکه تحریم حلال و تحلیل حرام لازم مى ‏آید. این لکن با آن ان کانَ حالا جور در مى‏ آید و ان کانَ مى‏گوییم آقاى ابن قبه حق با شماست فى نفسه این کار قبیح است لکن به ملاحظه یک مطلبى عیبى ندارد، مى‏ خواهیم دوباره ردّ کنیم. ان کانَ را بگذارید کنار، فهوَ فى نفسه قبیح حرف ابن قبه که مى‏ فرماید عمل به ظن جایز نیست درست مى‏ گوید، واقعا کار قبیحى است من که متمکن از تحصیل واقع هستم علما، قبیح است به من بگویند به این خبر عمل کن که به واقع برسى ظنّا، بله فى نفسه قبیح است. حالا مى‏ خواهیم ردّش کنیم با لکن، مى‏ گوییم بله درست است فى نفسه قبیح است با توجه به اینکه حجّیت اخبار از باب طریقى است ولى از یک جهت باز عیبى ندارد مى‏ خواهیم باز دوباره ردّش کنیم. از چه جهت؟ از جهت اینکه شارع دیده خبر اغلب و مطابقةً است شارع با آن احاطه علمى انشاءالله هفته آینده مى‏خوانیم، که شارع با آن احاطه علمى که دارد مى‏بیند باز تنها چیزى که ما را بهتر مى‏تواند به واقع برساند همین خبرهاى ثقه است ما خیال مى‏ کنیم یک ادله قطعیه پیدا مى‏کنیم و به وسیله آن دلیل قطعى به واقع مى‏ رسیم، نه شارع با آن احاطه علمى ‏اش فهمیده که خبرهاى ثقه انسان را بهتر به واقع مى ‏رساند ولو فى نفسه کار کارِ قبیحى است، یعنى حق با شماست، اگر انفتاحى شدیم و گفتیم حجیت اخبار از باب طریق است حق به جانب شماست، قبیح است که شارع ما را متعبّد به عمل به خبر واحد بکند. لکن ولى در عین حال با توجه به یک مطلبى لایمتنع، ردّ شروع شد دوباره ما داریم ردّ مى‏ کنیم، ما گفتیم ذاتا و فى نفسه قبیح است ولى امتناعى ندارد که شارع بخاطر آن احاطه علمى ‏اش دیده خبر اغلب و مطابقتا است با واقع، یعنى در نظر شارع خبر ثقه اغلب و مطابقتا است از ادله قطعیه‏ اى که ما خیال مى‏ کنیم اگر اعمال بکنیم آن ادله قطعیه را، خیال مى‏ کنیم ما را به واقع مى ‏رساند اینجورى نیست. شارع دیده خبر اغلب و مطابقتا است از آن ادله قطعیه ‏اى که ما خیال مى‏کنیم اگر به آنها عمل بکنیم واصل مى‏شویم به حلال و حرام واقعى، یا حالا اغلب هم که نباشد یکونُ متساوىین، بر فرض هم که حالا خبر اغلب و مطابقتا نباشد لااقلّش هر دو مساویند یعنى ادّله قطعیه و خبر ثقه اینها هر دو مساویند در نظر شارع، من حیثُ الایصال پس بنابراین ولو قبیح است ـ سؤال:...

ـ چون عرض کردیم شارع به آن احاطه علمى که دارد مى‏ داند بالاخره خبر ثقه آخر ما گاهى یک ادله قطعیه براى خودمان درست مى‏کنیم و خیال مى‏کنیم بخاطر این ادله قطعیه به واقع مى ‏رسیم، ایشان مى ‏گوید شارع با آن احاطه علمى که دارد مى‏داند نه، باز هم این خبرهاى ثقه اغلب و مطابقتا هستند آن ادله قطعیه، لااقل اغلب هم نباشد مساوى است. پس چون که یا اغلب و مطابقتا است یا مساوى است پس یمکن. اول گفتیم قبیح است اما فى نفسه گفتیم قبیح است این منافات ندارد که با توجه به اینکه اغلب و مطابقتا است از ادلّه قطعیه یا لااقل مساوى با آن است اگر این را تصوّر بکنیم لایمتنع، یعنى اَمکنَ با توجه به اینکه این اغلبیت الى الواقع دارد ما را بهتر به واقع مى‏رساند.

پس ببینید دوباره رد کردیم اول قبول کردیم با توجه به آن دو موضعى که مشخص شد قبول کردیم حق به جانب ایشان است ولى این فى نفسه است این منافات ندارد که بگوییم چون که شارع مى‏ دانسته خبر اغلب و مطابقتا است آمده مع ذلک ما را به این متعبّد کرده، عیبى ندارد یعنى در عین حالى که من قطع مى‏ توانم پیدا بکنم از راه ادله قطعیه و واقع را به دست بیاورم ولى شارع دیده این خبر اغلب و مطابقتا را من را متعبّد به آن کرده، پس با توجه به آن جهت عیبى ندارد.

الّا ان یقال: این الّا ان یقال مى‏ گوید آقا قضیه برگشت که خوب ما از انفتاح رفتیم بیرون آخر ما فرض کردیم الان زمان انفتاح هستیم، در زمان انفتاح داریم بحث مى‏کنیم این پاى اغلبیت را کشیدى شما در بین این که عین انسداد است. پس عنایت کنید به انسدادهایى مى‏ گویند، مى‏ گویند آقایان شما که مى‏دانید تکلیفى دارید در واقع دستتان هم که به آنها نمى‏ رسد از شما هم مى‏ خواهند، پس بیایید اغلب و مطابقتا را که خبر است عمل بکنیم اصلاً این تعبیر اغلب و مطابقتا این عین انسداد است. پس بحث ما برگشت ما الان داشتیم انفتاحى فرض مى‏کردیم شما با این تعبیر اغلب و مطابقتا بحث را برگردانید به انسداد.

الّا ان یقال دوباره باز مى‏خواهیم از حرفمان دست برداریم، ما این کار را کردیم الّا اینکه بگوییم هذا یعنى این اغلب و مطابقتنى که ما فرض کردیم این عین انسداد است این برگشتش به فرض انسداد باب علم است، برگشتش به عجز از وصول از واقع است، و حال آنکه بحث ما در صورتى بود که متمکن بودیم از وصول الى الواقع، شما نیا بگو باب قطع و اعتقاد مفتوح است قطع و اعتقاد یکى است، بله ممکن است یک کسى اعتقاد داشته باشد، قطع داشته باشد حکم الله واقعى این است، باب قطع مفتوح باشد اما باب علم مسدود است. پس نتیجتا ما از اشکالمان دست برداشتیم. حالا که این اشکال لازم مى ‏آید یعنى لازم مى‏ آید این فرضى که ما کردیم از بحث خارج بشویم لذا از آن لایمتنع دست برمى‏داریم برمى‏گردیم به حرف اولمان مى‏ گوییم آقاى ابن قبه حق با شماست والّا اگر پاى اغلبیت مطابقه بیاید در بین بحث از انفتاح برمى‏ گردد به انسداد چرا؟ براى اینکه لیس المراد انسدادَ باب الاعتقاد، اعتقاد همان قطع است، ما نمى‏ خواهیم بگوییم انسداد است یعنى باب اعتقاد انسداد است نه، باب قطع ممکن است مفتوح باشد ولو به عنوان جهل مرکب که دیروز گفتیم، پس ما اگر مى گوییم بحث برمى‏ گردد به انسداد، مقصودمان انسداد باب علم است. پس چه کار بکنیم؟

الأولى مى‏ خواهیم برگردیم به اول مطلب، اول مطلب اینکه آقا حرف ابن قبه خوب است از این لکن اغلب و مطابقتا مى‏ خواهیم دست برداریم، آقاى ابن قبه حرف خوبى شما زدید کسى که متمکن از تحصیل واقعیات است علما معقول نیست به او بگویند به این خبر ظنّى عمل کن که شاید به واقع برسى. لذا مى ‏فرماید الاولى، اولى این است که اعتراف بکنیم به قبح یعنى بگوییم قبیح است با تمکن از تحصیل واقع قبیح است که شارع مقدس ما را به خبر ظنى متعبّد بکند، اولى این است که اعتراف کنیم به قبح این کار با فرض تمکن از واقع و حجّیت اخبار طریقا.

[اگر حجیت خبر را سببی بداند]

لذا مى‏ فرماید که و امّا وجوبُ العمل، یک دو خط اینها اضافه دارى، و امّا وجوبُ العمل بالخبر على الوجه الثانى، اما اگر این آقا نه حجّیت اخبار را سببى مى‏داند باب علم مفتوح امّا حجّیت این اخبار هم سببى، اگر مرادش این باشد نخیر حرفش درست نیست هیچ قبحى ندارد ولو من متمکن هستم از واقع اما خود این اخبار هم سبب‏ ساز است خود این اخبار هم مصلحت درست کن است، پس عیبى ندارد. لذا مى ‏فرماید: امّا اگر ایشان موضعش قول دوم باشد یعنى حجّیت اخبار را سببى بداند لاقبحَ، پس ببینید آقا اگر حجّیت اخبار را طریقى بداند باید اعتراف کنیم که این کار کار قبیحى است یعنى باید اعتراف کنیم که حرف ایشان درست است چون باعث تحریم حلال و تحلیل حرام مى شود. اما اگر موضع ایشان دومى باشد یعنى حجیت اخبار را سببا ایشان قبول کرده باشد مى‏ گوییم هیچ قبحى ندارد ولو من متمکنم از تحصیل واقع ولى مع ذلک شارع من را به این عمل متعبّد کرده چرا؟ براى اینکه خود این هم داراى مصلحت است حالا که خود این هم داراى مصلحت است اگر من به این عمل بکنم به مصلحت رسیدم ولو متمکن از واقع هم باشم هیچ عیبى ندارد که شارع من را متعبّد بکند به این خبر عمل بکنم.

ـ سؤال:...

ـ بله عرض کردیم آخر مصلحت سلوکیه را هم قبول ندارند دیگران فقط ایشان قائل هستند. این را شاید دو سه صفحه بعد براى هفته آینده، بله عرض کردیم دیگر اگر مصلحت سلوکیه را قبول بکنیم باید این حرفها را بپذیریم، ولى عرض کردم مصلحت سلوکیه انشاءالله هفته آینده صحبتش مى‏شود، اقسام تصویب را هفته آینده انشاءالله مى‏گوییم، مصلحت سلوکیه را هم که ایشان قائلند مى‏ گوییم.

تا حالا فعلاً قطع نظر از مصلحت سلوکیه ایشان مى‏فرمایند خلاصه آقاى ابن قبه موضعش مشخص شد که انفتاحى است، در باب حجّیت خبر هم که موضعش را مشخص کند، اگر موضع ایشان طریقى است حق به جانب ایشان است، چرا؟ نمى‏ شود من متمکن باشم از تحصیل حکمُ‏ الله واقعى ولى مع ذلک من را متعبّدم بکنند به یک خبر ظنّى که شاید من را به واقع برساند. حق با ایشان است تحریم حلال و تحلیل حرام لازم مى‏ آید. اما بنابر ثانى حرفشان درست نیست اگر ایشان حجّیت اخبار را سببى مى‏دانند حرفشان درست نیست یعنى در عین حالى که من متمکن از تحصیل واقع هستم ولى مى‏ شود شارع من را متعبّد کند که به این خبر عمل کنم چرا؟ براى اینکه خود این هم مصلحت‏دار است یعنى اگر من به خود این عمل بکنم اگر واقعا هم مفسده‏ اى باشد به وسیله عمل به این که همان مصلحت سلوکیه است که ایشان مى‏ گویند، به وسیله عمل به این من به آن مصلحت واقعى‏ ام مى‏رسم، اگر اینجور باشد حق با ایشان نیست.

ـ سؤال:...

ـ یک قسمت تصویب است حالا مى‏ خوانیم خود ایشان هم مى‏ گوید آن را عرض کردیم اقسام تصویب را باید انشاءالله هفته آینده بگوییم، تصویب اشعرى، تصویب معتزلى، آمدند اشکال کردند که خود این هم یک نوع تصویب است یعنى اینکه من بگویم این خبر مصلحت‏ ساز است و مفسده واقعیه را از بین مى ‏برد گفتند خود این هم یک نوع تصویب است که انشاءالله بعدا مى‏خوانیم.

ایشان مى ‏فرماید اگر شما حجّیت خبر را طریقى بدانى، حقّ با شماست قبیح است که ما بیاییم بگوییم تعبّد به ظن براى کسى که متمکن از تحصیل واقع است علما، اما بنابر ثانى که حجّیت اخبار سببى باشد لاقبحَ هیچ قبحى ندارد یعنى در عین حالى که من متمکن هستم از تحصیل واقعیات، ولى بیایند به من بگویند متعبّدا به این خبر عمل کن چرا؟ چون فرض این است که خود این هم مصلحت‏ ساز است و وقتى خود این مصلحت‏ ساز است عیبى ندارد.

ـ سؤال:...

ـ نه دیگر عرض کردیم اگر باب علم مفتوح باشد دیگر چه عُصر و حَرَجى؟ اگر به عصر و حرج برسد که آقا عنوان ثانوى است اصلاً احکام عوض مى‏شود، صحبت عسر و حرج نیست. بله اگر عسر و حرج شد بله، نه زمان انفتاح است من مى‏ توانم کسب واقع بکنم. در این فرض داریم حرف مى‏زنیم عسر و حرج هم پیش نمى‏ آید اگر پیش آمد خوب بله حق با شماست، ولى اگر عسر و حرج اصلاً صحبت نیست من با اینکه مى‏ توانم، متمکن هستم واقع را تحصیل بکنم بیایم متعبّد بشوم به یک خبرى که شاید من را به واقع برساند این محال است. اما اگر گفتیم نه صحبت شاید نیست اصلاً خود عمل به این خبر مطلوب است اگر این را شما پذیرفتى از ما مى‏ گوییم هیچ قبحى ندارد، در عین حالى که من مى‏توانم حکمُ الله واقعى را علما تحصیل بکنم هیچ مانعى ندارد شارع من را متعبّد بکند که به خود همین خبر عمل بکنم، چرا؟ براى اینکه خود این هم مصلحت‏ ساز است، وقتى مصلحت‏ ساز است آن هم به طورى که مفسده واقعیه را از بین مى‏برد هیچ قبحى ندارد در تعبّد به خبر واحد، کما لایخفى.

[کلام علامه در نهایة]

قال علّامه، عرض کردم دیروز هم اسم ایشان را آوردم یکیشان ایشان است، مرحوم علّامه در نهایة این نهایة مقصود نهایةُ الاحکام نیست نهایةُ الاحکام فقه است، این نهایة نهایةُ الوصول است یک کتاب خطى است که چاپ هم نشده حالا من از کجا این را مى‏ گویم؟ مرحوم علامه آقا یک کتابى دارد اصولى تهذیبُ الوصول اگر آن را دارید چاپ شده صفحه ۱۳، مراجعه بکنید ایشان در آن تهذیبُ الوصول صفحه ۱۳ مى ‏گوید ما این بحث را مفصّلاً در نهایتُ الوصول کردیم، غرض ایشان در کتاب تهذیبُ الوصول مى‏ گوید ما این بحث را یعنى این بحثى که الان داریم مى‏ خوانیم مفصّلاً در نهایة الوصول این بحث را کردیم و آن نهایهُ ‏الوصول هنوز چاپ نشده است. غرض مى‏ خواهم بگویم این نهایة یک وقت ذهنتان نرود تو نهایةُ الاحکام، نهایةُ الاحکام علّامه فقه است ولى این نهایه‏ اى که ایشان مى‏گوید نهایةُ الوصول است. علّامه در نهایهُ ‏الوصول فى هذا المقام یعنى در مقام عمل وجوب به خبر از باب سببیت، مقام معلوم شد؟ یعنى در مقام وجوب عمل به خبر از باب سببیت در این مقام ایشان تبعا للشیخ یک حرفى زدند، جلد اول عدّة صفحه ۱۰۳، شیخ طوسى در کتاب عدّه، جلد اول، صفحه ۱۰۳، چون شیخ طوسى هم عقیده علامه است، علامه هم از ایشان تبعیت دارد مى‏ کند یعنى آقاى شیخ طوسى عقیده شان این است علامه هم عقیده ‏شان این است که حجّیت اخبار از باب سببى است یعنى اگر ما به این اخبار عمل مى ‏کنیم نه براى وصول الی ‏الواقع است اصلاً خود اینها مصلحت دارد، یعنى واجب است عمل به خبر از باب سببیت. مقام معلوم شد، پس قالَ علامه در نهایة الوصولى که چاپ نشده، در مقام وجوب عمل به خبر از باب سببیت، تبعا للشیخ طوسى در کتاب عدّة آمده این حرف را زده.

عنایت بکنید آقا این احکام ما حالا واجباتش، محرماتش ما عدلیه هستیم معتقدیم که تمام این احکام ما ناشى است از یک مصالح و مفاسد واقعیه نفس الامریه یعنى اگر این نمازهاى یومیه بر ما واجب شده حتما مصلحتى داشته ناشى از آن مصلحت است که واجب شده، یا اگر شرب خمر حرام شده آن یک مفسده نفسُ ‏الامریه داشته، ما معتقدیم که تمام احکام ما عن وجهٍ است یک جهتى دارد یک وجهى دارد، اعتباطى نیست یعنى احکام ما بى‏ جهت نیست حالا واجباتش باشد یا محرم، اعتباط یعنى بى‏ جهت، یک حدیث ما داریم که در زمان حضرت ابراهیم یعنى تا زمان حضرت ابراهیم ماتً الناس اعتباطا، مردم بى‏ جهت مى ‏مردند یعنى مى‏ خوابیدند دیگر بلند نمى ‏شدند. حضرت ابراهیم تقاضا کرد بابا اینها آلوده هستند بنده خداها با گناه از دنیا مى‏ روند یک خرده مبتلایشان کن مریض بشوند یک استغفارى بکنند. از زمان حضرت ابراهیم این مرگ و میرها اینجورى شده که آدم تو رختخواب باید بیفتد مدّتها ناله بکند بعد بمیرد. غرض آن حدیث اینجورى دارد حالا یک حدیث هم بخوانیم غرض، ماتا الناس اعتباطا مردم بى‏ جهت مى‏مردند یعنى هیچ وجهى نداشت مى‏ خوابیدند دیگر بلند نمى‏ شدند، حضرت ابراهیم دعا کرده که نه بابا این مرگها خوب است که یک جهتى داشته باشد مریض بشوند یک قدرى نادم بشوند مثلاً توبه بکنند. حالا ما مى‏گوییم احکام اعتباطى ما نداریم، ما یک حکم شرعى که اعتباطى باشد بى‏ جهت باشد ما نداریم، تمام احکام ما یک جهتى دارد واجباتش مصالحى دارد و محرّماتش هم یک مفاسدى دارد. خوب این یک مطلب امّا در عین حالى که مثلاً این نمازهاى یومیه که ما مى‏ خوانیم خوب این حتما یک مصلحت ذاتیه ‏اى است، نفسُ‏ الامریه دارد و بخاطر آن مصلحت الان شده واجب، اما گاهى یک چیزهایى ما داریم که مصلحتش بالوجه و الاعتبار است یعنى ذاتا داراى مصلحت نیست مثلاً دروغ، دروغ که مصلحت ندارد اما همین دروغ اگر منضمّ به نجات مومن بشود مى‏شود مصلحت‏دار. پس ما دو جور مصلحت داریم یک احکامى داریم که مصلحت ذاتیه نفسُ الامریه دارد مثل همین نمازهایى که مى‏خوانیم، یک احکامى هم داریم که مصلحت‏دار است ولى مشروط به یک شرطى مثل کذب، همین کذبى که خیلى تو روایات مى‏ گوید تنفّر مى‏کنند ملائکه نفرتش تا آسمان چندم مى‏رود همین کذب مشروط به نجات مومن مى‏شود مصلحت‏دار. پس ما یک مصالح ذاتیه داریم یک مصالح عرَضیه داریم این نمازهاى یومیه که مى‏ خوانیم مصلحت ذاتیه دارد، اما اگر نماز جمعه روى مثال دیروز ایشان، اگر نماز جمعه واقعا مفسده ‏دار باشد ولى زراره که مى‏ آید خبر از وجوبش بدهد مى‏شود مصلحت‏دار. ولى چه جور مصلحتى؟ مصلحت به عَرَض. حالا ایشان همین را مى ‏خواهد بگوید، مى‏خواهد بگوید خلاصه قول زراره مصلحت درست کن است یعنى نماز جمعه ‏اى که واقعا حرام است و مفسده دارد با اخبار زراره همین مى‏شود واجب و آنوقت همان نماز جمعه مى ‏شود مصلحت‏دار. این براى همین است براى اینکه بعضى از احکام مصلحتش بالوجه و الاعتبار است.

حالا ببینیم علّامه چى فرموده؟ فرموده فعل شرعى مثلاً این نماز یومیه انّما یجب لکونه داراى مصلحت ذاتیه نفس‏ لامریه، این یک مشت از احکام ما که مصلحت ناشى از مصلحت نفسُ ‏الامریه است و لایمتنع یعنى یمکن، و یمکن که یک فعلى هم داشته باشیم مصلحت‏دار امّا اذا فعلناهُ یعنى ما اگر به آن عمل کنیم مصلحت‏ دار است مثالش همین است نماز جمعه روى مثالى که ایشان زدند واقعا فرض کنید حرام است مفسده‏ دار است ولى ما روى قول زراره اگر عمل کردیم و انجام دادیم همین مى‏شود مصلحت‏دار، این معناى سببى است که حجّیت اخبار سببى است یعنى کارى که واقعا حرام است این اخبار زراره به وجوب آن را مى‏کند مصلحت‏دار یعنى این مصلحت عَرَضیه است آن انّما یجب مثالش مثلاً نمازهاى یومیه، یمکن که مصلحت عَرَضیه داشته باشد مثالش نماز جمعه‏اى که زراره خبر داده که از امروز که قول زراره به دست ما مى‏رسد بر وجوب، این نماز جمعه مى‏شود مصلحت‏دار. به شرطى که ما عمل بکنیم به او و حال آنکه، واو حالیه، و نحن على صفة مخصوصة به شرطى که ما داراى یک صفت باشیم. ببینید آقا الان کذب را گفتیم چى؟ کذب داراى مصلحت است به شرط اینکه منضمّ به نجات مؤمن باشد، حالا همین نماز جمعه حرام واقعى همین مصلحت‏دار مى‏شود با دو سه شرط: یک شرطش چیه؟ این آقایى که دارد خبر از وجوب مى‏ دهد من ظنّ به صدقش داشته باشم. دیگر شرط دوم: ظنّ داشته باشم که این کثیرالاشتباه نیست، چون ممکن است یک آدمى است من ظنّ به صدقش دارم ولى اشتباه خیلى مى‏کند، نه باید ظن داشته باشم اولاً صادق است، موثّق است دروغ نمى‏ گوید، و ثانیا ظن داشته باشم به اینکه این کثیرالسهو نیست و ثالثا ظن داشته باشم این حکمى که این دارد خبر مى ‏دهد معارض با کتاب و سنّت قطعیه نیست، اگر من این شرایط برایم فراهم بود مثلاً زراره الان زراره را همه ما ظن به راستگوییش داریم و همه ما ظن داریم که یک آدم اشتباه کارى نیست، و همه ما مى‏دانیم خبرهایى که مى ‏دهد معارض با کتاب و سنّت نیست، حالا این زراره آمده دارد خبر مى‏دهد از وجوب جمعه و حال اینکه عندالله حرام است، با این شرایط همین نماز جمعه مى‏شود مصلحت‏دار. عنایت بفرمایید ایشان مى‏فرمایند فعل هاى مصلحت‏دار یک وقت مصلحتش ذاتى است مثلاً مثل این نمازهاى یومیه، یک وقت مصلحتش عرَضى است یعنى واقعا مصلحت ندارد ولى اذا فعلناه اگر ما انجام بدهیم بخاطر اینکه ضراره گفته مى‏شود مصلحت‏ دار، و حال آنکه شرط دارد یعنى سه تا شرط چهار تا شرط دارد، اگر بخواهد این نماز جمعه ‏اى که زراره خبر از وجوبش داده و حال آنکه واقعا حرام است باید شرط دارد ما بر یک صفتى باید باشیم، آن صفت کدام است؟ این و کوننا عطف تفسیرى است از نظر ادبى این مى‏شود عطف تفسیرى آن صفت مخصوصه، یک: شرط او این است که ما ضانّ به صدق راوى باشیم و این ظانّ به صدق راوى صفةٌ من صفاتنا یعنى ما این صفت را داشته باشیم که این آقا راست مى ‏گوید. شرط دوم چیه؟ ظنّ داشته باشیم که این کثیرالسهو نیست. شرط سوم چیه؟ آن است که ما بدانیم این خبرى که زراره داده معارض با کتاب و سنّت نیست. اگر این شرایط همه موجود شد این نماز جمعه‏ اى که واقعا حرام است بعد از اخبار ضراره که شما عمل کردید مى‏شود مصلحت‏دار و جبران مى‏کند آن مفسده واقعیه را.

لذا مى ‏فرماید فدخلت یعنى صفت ظنّ، این صفت ظنّ به صدق داخل مى‏ شود به در جمله أحوالنا، آن سه تا احوال را با هم بشمریم: ظنّ به صدق راوى یک، این یک حال. ظنّ به اینکه کثیرُالسهو نیست این دو تا حال. ظنّ به اینکه این خبرش معارض با کتاب و سنّت نیست. این حالات که جور شد این صفات که همه فراهم شد نماز جمعه از الان مى‏شود مصلحت‏دار.

ـ سؤال:...

ـ بله دیگر یعنى یک راویى که آخر ما مى‏خواهیم چیزى را که واقعا حرام است بگوییم چون این آقاى راوى گفته واجب مى‏شود، مصلحت‏ دار مى‏شود، خوب این شرایط باید باشد دیگر.

ـ سؤال:...

ـ آخر احتمال دارد خوب این راوى خیلى ثقه است، امّا خبرى که دارد مى‏دهد معارض با کتاب و سنّت است احتمالش که هست، زراره تعمّد در کذب ندارد. خلاصه این شرایط این احوالات اگر فراهم شد نماز جمعه ‏اى که واقعا حرام است با این شرایطى که زراره دارد مى‏ شود مصلحت‏ دار.

ببینید آقا دخلَ این صفت ظنّ به صدق داخل مى‏شود در جمله آن حالهاى دیگر، حالهاى دیگر کدام است؟ ظنّ به اینکه کثیرُالسهو نیست، ظنّ به اینکه خبرش معارض با کتاب و سنّت نیست، این ظنّ به صدق به آن احوالات دیگر یجوزُ فعل عندها مصلحة یعنى همین نماز جمعه ‏اى که واقعا مفسده دارد با این شرایط و این خصوصیات مى‏شود مصلحت‏ دار.

خلاصه مطلب آقا، آقاى علّامه، آقاى شیخ طوسى اینها عقیده‏ شان این است که حجّیت اخبار سببى است. اگر گفتیم حجّیت اخبار سببى است یعنى خود این روایات مصلحت درست کن است حتّى چیزهایى که واقعا مفسده دارد اینها مصلحت‏ دارش مى‏کند، اگر اینجور قائل شدیم که درست نیست، عرض کردیم مشهور حجّیت اخبار را طریقى مى‏دانند ولى اگر اینجورى قائل شدیم هیچ عیبى ندارد. مى‏ گوییم آقاى ابن قبه حتّى در زمان انفتاح باب علم اگر ما مبناى دومى را در باب خبر بپذیریم شارع مى‏ تواند براى منى که متمکنم از تحصیل واقع بیاید این خبر ظنّى با این شرایط را براى من حجّت بکند.

ان قلت سر مطلب است یک ان قلت خیلى مفصّلى است بخواهیم یک قدرى هم بخوانیم تمام نمى‏ توانیم بکنیم من هم یک جایى وعده کردم انشاءالله ان قلت مال روز شنبه.

والسلام علیکم و رحمة الله.

أحدهما (١) : أن يجب العمل به لمجرّد كونه طريقا إلى الواقع وكاشفا ظنيّا عنه ، بحيث لم يلاحظ فيه مصلحة سوى الكشف عن الواقع ، كما قد يتّفق ذلك حين انسداد باب العلم وتعلّق الغرض بإصابة الواقع ؛ فإنّ الأمر بالعمل بالظنّ الخبري او غيره لا يحتاج إلى مصلحة سوى كونه كاشفا ظنيّا عن الواقع.

الثاني : أن يجب العمل به لأجل أنّه يحدث فيه ـ بسبب قيام تلك الأمارة ـ مصلحة راجحة على المصلحة الواقعيّة التي تفوت عند مخالفة تلك الأمارة للواقع ، كأن يحدث في صلاة الجمعة ـ بسبب إخبار العادل بوجوبها ـ مصلحة راجحة على المفسدة في فعلها على تقدير حرمتها واقعا.

عدم الامتناع بناء على الطريقيّة

أمّا إيجاب العمل بالخبر على الوجه الأوّل ، فهو وإن كان في نفسه قبيحا مع فرض انفتاح باب العلم ـ لما ذكره المستدلّ من تحريم الحلال وتحليل الحرام ـ لكن لا يمتنع أن يكون الخبر أغلب مطابقة للواقع في نظر الشارع من الأدلّة القطعيّة التي يستعملها المكلّف للوصول إلى الحرام والحلال الواقعيّين ، أو يكونا متساويين في نظره من حيث الإيصال إلى الواقع.

إلاّ أن يقال : إنّ هذا رجوع إلى فرض انسداد باب العلم والعجز عن الوصول إلى الواقع ؛ إذ ليس المراد انسداد باب الاعتقاد ولو كان جهلا مركّبا ، كما تقدّم سابقا (٢).

__________________

(١) في (ظ) ونسخة بدل (ص) : «الأوّل».

(٢) في الصفحة السابقة.

فالأولى : الاعتراف بالقبح مع فرض التمكّن من الواقع.

عدم الامتناع بناء على السببيّة

وأمّا وجوب العمل بالخبر على الوجه الثاني ، فلا قبح فيه أصلا ، كما لا يخفى.

قال في النهاية في هذا المقام ـ تبعا للشيخ قدس‌سره في العدّة ـ : إنّ الفعل الشرعي إنّما يجب لكونه مصلحة ، ولا يمتنع أن يكون مصلحة إذا فعلناه ونحن على صفة مخصوصة ، وكوننا ظانّين بصدق الراوي صفة من صفاتنا ، فدخلت في جملة أحوالنا التي يجوز كون الفعل عندها مصلحة (١) ، انتهى موضع الحاجة.

فإن قلت : إنّ هذا إنّما يوجب التصويب ؛ لأنّ المفروض على هذا أنّ في صلاة الجمعة التي اخبر بوجوبها مصلحة راجحة على المفسدة الواقعيّة ، فالمفسدة الواقعيّة سليمة عن المعارض الراجح بشرط عدم إخبار العادل بوجوبها ، وبعد الإخبار يضمحلّ المفسدة ؛ لعروض المصلحة الراجحة ، فلو ثبت مع هذا الوصف تحريم ثبت بغير مفسدة توجبه ؛ لأنّ الشرط في إيجاب المفسدة له خلوّها عن معارضة المصلحة الراجحة ، فيكون إطلاق الحرام الواقعيّ حينئذ بمعنى أنّه حرام لو لا الإخبار ، لا أنّه حرام بالفعل ومبغوض واقعا ، فالموجود بالفعل في هذه الواقعة عند الشارع ليس إلاّ المحبوبيّة والوجوب ، فلا يصحّ إطلاق الحرام على ما فيه المفسدة المعارضة بالمصلحة الراجحة عليها.

ولو فرض صحّته فلا يوجب ثبوت حكم شرعيّ مغاير للحكم المسبّب عن المصلحة الراجحة.

__________________

(١) نهاية الوصول (مخطوط) : ٢٩٠ ، والعدّة ١ : ١٠٣.