الثالث
أنّ مسألة الاستصحاب على القول بكونه من الأحكام العقليّة مسألةٌ أصوليّةٌ يُبحث فيها عن كون الشيء دليلاً على الحكم الشرعيّ، نظير حجّية القياس والاستقراء.
بحث در مطلب اول از مطالب پنجگانه باب استصحاب مىباشد.
متعرض شش نكته در اين مطلب مىشويم.
نكته اول و دوم را بيان كرديم.
نكته سوم اين بود كه آيا بحث از حجّية استصحاب از مباحث علم اصول است يا اينكه جزء مسائل علم اصول شمرده نمىشود؟
براى توضيح مطلب شيخ انصارى در جلسه قبل به دو مقدمه اشاره كرديم.
در مقدمه اول موضوع و مسائل و مبادى علم را تعريف كرديم.
در مقدمه دوم به دو نظر در باب موضوع علم اصول اشاره كرديم.
نتيجه دو مقدمه: به نظر صاحب قوانين موضوع علم اصول ادله با وصف حجّية است، كه بنا به اين نظر هر جا در علم اصول بحث از حجّية داشته باشيم از مسائل علم اصول خارج است، زيرا بحث از موضوع جزء مسائل علم شمرده نمىشود و صاحب قوانين موضوع را ادله با وصف حجّية مىدانند.
لكن به نظر مشهور علماء موضوع علم اصول ذات الأدله است.
نتيجه اين مىشود كه هر جا بحث از حجّية يك دليل مطرح شد، بحث از عوارض ذاتى موضوع مىشود و از مسائل علم اصول شمرده مىشود.
توضيح مطلب سوم: ما بايد بر طبق دو مبناى متقدمين و متأخرين در باب استصحاب بررسى كنيم كه بحث از استصحاب جزء مسائل علم اصول مىباشد يا نه؟
اگر استصحاب را به دليل عقل حجّة بدانيم، طبق مبناى صاحب قوانين بحث از حجّية استصحاب مانند تمام مباحث حجّة از مسائل علم اصول خارج است.
دليل اين مطلب را در مقدمه توضيح داديم كه موضوع علم اصول وصف حجّية دارد، و بحث از خود موضوع و جزئياتش خارج از مسائل علم شمرده مىشود. نتيجه اين مىشود كه به نظر صاحب قوانين بحث از حجيّة استصحاب جزء مبادى علم اصول مىشود، جزء مقدماتى كه چون در علم ديگر بحث نشده مجبوريم در خود علم از اين مقدمات بحث كنيم.
ولى به نظر مشهور علماء بحث از حجيّة استصحاب مانند بقيه مباحث حجّة جزء مسائل علم اصول مىباشد، زيرا موضوع علم اصول ذات الدليل است، و حجّية دليل از عوارض ذاتى موضوع مىباشد، نتيجه اين مىشود كه حجّية استصحاب جزء مسائل علم اصول شمرده مىشود.
شاهد بر اينكه مشهور علماء ذات الدليل موضوع علم مىدانند نه دليل با وصف حجّية را، كلمات علماء مىباشد.
بعضى از علماء تصريح مىكنند موضوع علم اصول ذات الادله است، و بعضى به گونهاى علم اصول را تعريف مىكنند كه از تعريف استفاده مىكنيم كه موضوع علم اصول ذات الادله شمرده مىشود.
نتيجه: اگر استصحاب به حكم عقل حجّة باشد به نظر مشهور علماء بحث از استصحاب جزء مسائل علم اصول شمرده مىشود.