درس فرائد الاصول - برائت

جلسه ۹۰: شبهه تحریمیه موضوعیه ۲

 
۱

خطبه

۲

اشکالات بر ادله دال بر برائت در شبهه تحریمیه موضوعیه و جواب آنها

تمامی ادله‌ای که دلالت بر برائت در شبهه تحریمیه می‌کرد (کتاب، سنت، اجماع، عقل) دلالت بر برائت در شبهه تحریمیه موضوعیه نیز می‌کند.

در اینجا چهار اشکال وجود داد:

اشکال اول: دلیل عقلی (عقاب بدون بیان قبیح است) در شبهه تحریمیه موضوعیه، جاری نیست. به دلیل:

صغری: حکم عقل به قبح عقاب بدون بیان، متوقف بر عدم البیان است، یعنی اگر بیان نباشد، عقل، حکم به قبح عقاب می‌کند.

کبری: و عدم البیان، در شبهه تحریمیه موضوعیه، منتفی است. چون در شبهه تحریمیه موضوعیه، بیان وجود دارد، مثلا یحرم الخمر.

نتیجه: پس حکم عقل به قبح عقاب بدون بیان در شبهه تحریمیه موضوعیه منتفی است. در نتیجه دلیل عقلی، دلالت بر برائت در این شبهه نمی‌کند.

جواب: کبری باطل است، یعنی بیان منتفی است. به دلیل:

صغری: بیانی که با وجود آن، حکم منجز می‌شود و با وجود آن، عقاب قبیح نیست، بیان تام است.

کبری: و بیان تام در شبهه تحریمیه موضوعیه، منتفی است. چون بیان تام این است که مکلف هم علم به صغری داشته باشد و هم علم به کبری داشته باشد، و حال آنکه مکلف در شبهه تحریمیه موضوعیه، فقط علم به کبری دارد.

نتیجه: پس بیانی که با وجود آن، حکم منجز می‌شود و با وجود آن، عقاب قبیح نیست، در شبهه تحریمیه موضوعیه، منتفی است.

اشکال اول و جواب آن، در دو جای دیگر هم جاری می‌شود:

۱. در شبهه تحریمیه حکمیه که کسی بگوید بیان داریم به اینکه در ادله آمده یحرم علیهم الخبائث که جواب همین هست که بالا بیان شد.

۲. در شبهه وجوبیه موضوعیه که کسی بگوید بیان داریم مثلا در نماز قضاء، اقض ما فات است و جواب هم همین است که بالا آمد.

۳

ادامه تطبیق مثالهای ادله دال بر برائت در شبهه موضوعیه تحریمیه در روایت

وبالجملة (خلاصه): فهذه الأمثلة الثلاثة (ثوب - عبد- خانم) بملاحظة الأصل الأوّليّ (اصالت عدم ملکیت ثوب برای غیر بایع - اصالت الحریه یا اصالت عدم ملکیت عبد برای بایع- اصل عدم تاثیر عقد) محكومة بالحرمة، والحكم بحلّيتها إنّما هو (حکم به حلیت) من حيث الأصل الموضوعي (در مثال خانم، شک بخاطر نسبی بودن یا سببی بودن است که اصل عدم جاری می‌شود) الثانويّ (ید -ید- عدم المانع)، فالحلّ (امثله) غير مستند إلى أصالة الإباحة (اصالت البرائه) في شيء منها (امثله).

۴

تطبیق اشکالات بر ادله دال بر برائت در شبهه تحریمیه موضوعیه و جواب آنها

هذا، ولكن في الأخبار المتقدّمة بل جميع الأدلّة المتقدّمة من الكتاب والعقل (و اجماع) كفاية (خبر لکن)، مع أنّ صدرها (روایت مسعده: کل شیء حلال...) وذيلها (الاشیاء کلها...) ظاهران في المدّعى (برائت در شبهه موضوعیه).

(اشکال اول:) وتوهّم: عدم جريان قبح التكليف بلا بيان (دلیل عقلی) هنا (در شبهه موضوعیه)؛ نظرا (مفعول له) إلى أنّ الشارع بيّن حكم الخمر ـ مثلا ـ فيجب حينئذ (شارع حکم خمر را بیان کرده) اجتناب كلّ ما يحتمل كونه خمرا ـ من (متعلق به یجب است) باب المقدّمة العلميّة (برای اینکه تمام خمرهای واقعی ترک شود) ـ ؛ فالعقل لا يقبّح العقاب (در ارتکاب مشتبه) خصوصا (بر مذهب کسانی که می‌گویند تجری هم عقاب دارد) على تقدير مصادفة الحرام.

مدفوع: بأنّ النهي عن الخمر (یعنی یحرم الخمر) يوجب (تنجیزِ) حرمة الأفراد المعلومة تفصيلا و (عطف بر المعلومه تفصیلا است) المعلومة إجمالا المتردّدة بين محصورين (یعنی شبهه محصوره)، والأوّل (افراد معلومه تفصیلی) لا يحتاج إلى مقدّمة علميّة، والثاني (افراد معلومه اجمالی) يتوقّف على الاجتناب من أطراف الشبهة لا غير (نه مایع محتمل الخمریه)، وأمّا ما احتمل كونه خمرا من دون علم إجماليّ فلم يعلم من النهي (یحرم الخمر) تحريمه (ما احتمل الخمریه)، وليس (محتمل الخمریة) مقدّمة للعلم باجتناب فرد محرّم يحسن العقاب عليه (معلوم بالاجمال).

فلا فرق بعد فرض عدم العلم (علم تفصیلی) بحرمته ولا بتحريم خمر يتوقّف العلم باجتنابه على اجتنابه (محتمل الخمریه) (علم اجمالی)، بين هذا الفرد المشتبه وبين الموضوع الكلّي المشتبه حكمه ـ كشرب التتن ـ في قبح العقاب عليه.

وما ذكر من التوهّم جار فيه (شبهه حکمیه) أيضا؛ لأنّ العمومات الدالّة على حرمة الخبائث والفواحش و (عطف بر عمومات) (ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) تدلّ على حرمة امور واقعيّة (خبیث واقعی- فاحش واقعی- منهی عنه واقعی) يحتمل كون شرب التتن منها.

وبالجملة : فهذه الأمثلة الثلاثة بملاحظة الأصل الأوّليّ محكومة بالحرمة ، والحكم بحلّيتها إنّما هو من حيث الأصل الموضوعي الثانويّ ، فالحلّ غير مستند إلى أصالة الإباحة في شيء منها.

هذا ، ولكن في (١) الأخبار المتقدّمة بل جميع الأدلّة المتقدّمة من الكتاب والعقل كفاية ، مع أنّ صدرها وذيلها ظاهران في المدّعى.

توهّم عدم جريان قبح التكليف من غير بيان في المسألة والجواب عنه

وتوهّم : عدم جريان قبح التكليف بلا بيان هنا ؛ نظرا إلى أنّ الشارع بيّن حكم الخمر ـ مثلا ـ فيجب حينئذ اجتناب كلّ ما يحتمل كونه خمرا ـ من باب المقدّمة العلميّة ـ ؛ فالعقل لا يقبّح العقاب خصوصا على تقدير مصادفة الحرام.

مدفوع : بأنّ النهي عن الخمر يوجب حرمة الأفراد المعلومة تفصيلا والمعلومة إجمالا المتردّدة بين محصورين (٢) ، والأوّل لا يحتاج إلى مقدّمة علميّة ، والثاني يتوقّف على الاجتناب من أطراف الشبهة لا غير ، وأمّا ما احتمل كونه خمرا من دون علم إجماليّ فلم يعلم من النهي تحريمه ، وليس مقدّمة للعلم باجتناب فرد محرّم يحسن العقاب عليه.

فلا فرق بعد فرض عدم العلم بحرمته ولا بتحريم خمر يتوقّف العلم باجتنابه على اجتنابه ، بين هذا الفرد المشتبه وبين الموضوع الكلّي المشتبه حكمه ـ كشرب التتن ـ في قبح العقاب عليه.

__________________

(١) في (ص) زيادة : «باقي».

(٢) كذا في (ه) وفي غيرها : محصور.

وما ذكر من التوهّم جار فيه أيضا ؛ لأنّ العمومات الدالّة على حرمة الخبائث (١) والفواحش (٢) و ﴿ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا(٣) تدلّ على حرمة امور واقعيّة يحتمل كون شرب التتن منها.

ومنشأ التوهّم المذكور : ملاحظة تعلّق الحكم بكليّ مردّد بين مقدار معلوم وبين أكثر منه ، فيتخيّل أنّ الترديد في المكلّف به مع العلم بالتكليف ، فيجب الاحتياط.

ونظير هذا التوهّم قد وقع في الشبهة الوجوبيّة ، حيث تخيّل بعض (٤) : أنّ دوران ما فات من الصلوات (٥) بين الأقلّ والأكثر موجب للاحتياط من باب وجوب المقدّمة العلميّة.

وقد عرفت ، وسيأتي اندفاعه (٦).

فإن قلت : إنّ الضرر محتمل في هذا الفرد المشتبه ـ لاحتمال كونه محرّما ـ فيجب دفعه.

قلنا : إن اريد بالضرر العقاب وما يجري مجراه من الامور الاخرويّة ، فهو مأمون بحكم العقل بقبح العقاب من غير بيان.

وإن اريد ما لا يدفع العقل ترتّبه من غير بيان ـ كما في

__________________

(١) آل عمران : ١٥٧.

(٢) آل عمران : ٣٣.

(٣) الحشر : ٧.

(٤) سيأتي ذكرهم في الصفحة ١٧٠.

(٥) في (ر) و (ظ): «الصلاة».

(٦) انظر الصفحة ١٦٩ ـ ١٧٠.