وأمّا ما يتوهّم: من أنّ استفادة الاستحباب الشرعيّ فيما نحن فيه نظير استفادة الاستحباب الشرعيّ من الأخبار الواردة في الموارد الكثيرة المقتصر فيها على الثواب العمل...
بحث در تنبيه دوم در اخبار « من بلغ » بود كه شيخ انصارى فرمودند اين اخبار براى مورد شبهه مفيد نيست و براى ما يك امر درست نمىكند تا بتوانيم مشتبه را به قصد امر و قربت انجام بدهيم. به عبارة اُخرى مرحوم شيخ دو مطلب راجع اين احاديث عنوان كردند، يكى اينكه در اين احاديث فقط ذكر ثواب شده است و ملازمهاى بين ثواب و بين امر شرعى نيست، ثانيا مفاد اين روايات يك مطلب ارشادى است كه ما را به حكم عقل ارشاد مىكند، زيرا عقل مىگويد اگر انسان مشتبه را انجام داد به قصد اينكه شايد مطلوب مولى باشد اين انجام مشتبه ثواب دارد بنابراين ارشاد به حكم عقل است ويك امر مستقل از سوى شارع نمىباشد.
در بحث امروز دو اشكال به اين نظريه وارد مىكنند و به آن جواب مىدهند، و در پايان به يك نكته ذكر مىكنند.
اشكال اول: مستشكل مىگويد بين ثواب و امر شارع ملازمه وجود ندارد، اخبار « من بلغ » مىگويد مشتبه ثواب دارد ولى ثابت نمىكنند كه امر داشته باشد، در حاليكه ما موارد زيادى داريم كه علماء از ثواب امر را استكشاف كردهاند، در روايات بر يك عمل ثواب ذكر شده و علماء فتوى مىدهند كه اين عمل مستحب است يعنى امر شرعى دارد.
مثال: روايت داريم « من سرّح لحيته فله... » هركسى محاسنش را شانه كند خداوند فلان قدر ثواب به او مىدهد، علماء از اين روايت استفاده كردند و مىگويند تسريحُ اللحية مستحبٌّ.
چرا اخبار « من بلغ » هم به همين شكل نباشد، يعنى از ثواب امر شرعى را كشف كنيم.
جواب اشكال: شيخ انصارى مىفرمايند:
ما قبول داريم در مواردى از ثواب انسان امر شرعى را كشف مىكند، لكن يك ملاك داريم و آن ملاك اين است كه اولا اين عمل اطاعت مولى باشد و ثانيا عقل مطلب را درك نكند. اگر اين دو ملاك وجود داشت لا محاله اين عمل مستقيما از سوى شارع مأمور به است.
مثال: عقل درك نمىكند كه شانه زدن محاسن ثواب دارد، شارع اين مطلب را عنوان مىكند، اينجا يقينا كشف مىكنيم كه اين عمل مطلوب شارع و مستحب است.
لكن در ما نحن فيه كه اخبار « من بلغ » باشد، قبل از گفته شارع عقل مستقلا درك مىكند كه اگر شيء مشتبه الوجوب را شما انجام بدهيد، كمال بندگى مولى است و شما اجر داريد، چون عقل اين حكم را مستقلا دارد لذا دستور شارع ارشادى است نه امر مولوى.
اشكال دوم: مستشكل مىگويد در اخبار « من بلغ » مفاهيم اخبار با توضيحى كه ما مىدهيم حكم عقل نيست و عقل اين مضمون را درك نمىكند، بنابراين بايد بگوييم مفاد اين اخبار دستور شارع است و آن هم دستور مولوى است و نه امر ارشادى.
بيان مطلب: در مورد شبهه ما قبول داريم عقل حكم مىكند كه انسان ثواب و اجر دارد، ولى اينكه چقدر ثواب دارد عقل ساكت است و مقدار ثواب را عقل درك نمىكند، ولى شارع مقدس در اخبار « من بلغ » مقدار ثواب را هم مشخص نموده است. امام عليه السلام مىفرمايد: حديثى شنيديد كه روزه اول ماه به اندازه ده سال عبادت ثواب دارد، اگر اين روزه را گرفتيد همان مقدار ثوابى كه شنيديد را خداوند خواهد داد.
بنابراين در اين روايات محدوده ثواب مشخص شده در حاليكه عقل اين مسأله را درك نمىكند.
نتيجتا در امر مشتبه ثواب وجود دارد، ثوابى كه عقل درك نمىكند. نتيجه مىگيريم كه امر مولوى شارع هم اينجا وجود دارد.
جواب شيخ انصارى به اشكال دوم: شيخ انصارى به اشكال دوم دو جواب مىدهند:
اولا: سلّمنا ثواب هست و عقل اين ثواب را درك نمىكند، شارع اين مقدار ثواب را به انسان مىدهد. ولى سؤال اينجاست كه مگر ثواب شارع با امر شارع ملازمه دارد؟ نخير ممكن است ثواب شارع تفضّلى باشد و به خاطر جود و كرم و به خاطر سبقت رحمت خداوند بر غضبش ذات مقدس حق به انسان فلان مقدار ثواب مىدهد بدون اينكه آنجا يك امر مولوى وجود داشته باشد.
ثانيا: ما قبول نداريم كه عقل محدوده ثواب را درك نكند، بلكه عقل در اينجا مىگويد شماى مكلّف بر طبق مبنايى كه همان خبر ضعيف باشد روزه اول ماه را گرفتيد و در خود خبر هم تصريح شده كه به مقدار چند سال به شما ثواب مىدهند، چون به اين اعتقاد بودى لذا شارع مقدس تفضّلا همان مقدار ثواب را به شما مىدهد. بنابراين عقل محدوده ثواب را درك مىكند، و اين امر باز در اينجا امر ارشادى مىشود و نه مولوى.