اشكال هفتم به آيه نبأ كه قابل جواب مىباشد:
از منطوق آيه استفاده مىشود كه خبر عادل حجّة نيست و نتيجه گرفته مىشود رواياتى كه در كتب اربعه نقل شده حجّة نمىباشد.
مستشكل مىگويد: دو نكته را در آيه توضيح مىدهيم و از اين دو نكته نتيجه مىگيريم كه خبر عادل حجّة نيست.
نكته اول: آيه شريفه فرموده است اگر فاسق واقعى خبر آورد خبرش را جستجو كن و قبول نكن، آيه نفرموده كه اگر معلوم الفسق خبر آورد خبرش را قبول نكن. لذا هر كسى را كه احتمال بدهيم فاسق واقعى است بايد جستجو كنيم كه فاسق واقعى هست يا نيست.
بنابراين مظنون الفسق و محتمل الفسق را نيز بايد جستجو كنيم.
نكته دوم: معناى فاسق چيست؟ هر كسى از زيّ عبوديّت و طاعت خدا خارج شود و لو با انجام يك صغيره فاسق مىگويند.
نتيجه اين مىشود كه تمام اين رواتى كه خبر براى ما نقل كردهاند، معصوم نيستند و ما يقين داريم كه اينها مرتكب صغيره شدهاند پس فاسقند، حداقل احتمال مىدهيم كه مرتكب صغيره شدهاند بنابراين محتمل الفسقند.
بنابراين رواة يا فاسقند و يا محتمل الفسقند، نتيجتا در خبر همه رواة تبيّن و جستجو لازم است، و مفهوم آيه فقط شامل معصومين و يا تالى تلو معصومين ـ كسانى كه در عصمت و انجام ندادن گناه نزديك به معصوم هستند ـ مىشود، يعنى عادل كسى است كه حتى يك گناه صغيره هم مرتكب نشده باشد.
درنتيجه اين مىشود كه فقط خبر معصوم و تالى تلو معصوم حجّة مىباشد.
جواب شيخ انصارى به اشكال هفتم به آيه نبأ:
جواب اول شيخ انصارى: شما فاسق را به گونهاى معنا كردهايد كه خلاف معناى مصطلح در آيات و روايات و كلام فقهاء مىباشد.
شما گفتيد فاسق يعنى كسى كه مرتكب گناه شود چه كبيره و چه صغيره كه اين درست نيست.
در آيات قرآن و روايات فاسق دو اطلاق دارد:
اطلاق اول: در آيات قرآن فاسق به معناى كافر آمده است.
اطلاق دوم: فاسق به معناى كسى است كه گناه كبيره مرتكب شود و اصرار بر گناه صغيره دارد.
جواب دوم شيخ انصارى: ما نص صريح قرآن داريم مبنى بر اينكه كسى كه از گناه كبيره اجتناب كند خداوند گناهان صغيره او را مىآمرزد.
بنابراين كسى كه گناه صغيره انجام داد مورد بخشش قرار مىگيرد و به او فاسق گفته نمىشود.
جواب سوم شيخ انصارى: سلّمنا كه مراد از عادل كسى است كه نه صغيره انجام دهد و نه كبيره، ولى باز هم مفهوم آيه اختصاص به معصومين عليهم السلام ندارد.
ما مىتوانيم موردى داشته باشيم كه فردى خبرى بياورد در حالتيكه نه گناه صغيره و نه كبيره بر اوست و معصوم هم نباشد، و آن مورد در جايى است كه فردى گناه زياد انجام داده و يك مرتبه توبه مىكند و واقعا منقلب مىشود بعد از آنكه توبهاش قبول شد مىشود « التائب من الذنب كمن لا ذنب له »، و بعد بلا فاصله خبرى آورد كه در اين حالت خبرش حجّة است، زيرا بعد از توبهاش نه مرتكب گناه صغيره شده و نه كبيره.
سؤال: ممكن است خبر اين شخص تائب دروغ باشد و نتيجتا تائب محتمل الفسق باشد، و انسان خبر محتمل الفسق را بايد جستجو كند و نمىتواند قبول كند.
جواب: در آيه شريفه إن جاءكم فاسقٌ ظهور در وجود فسق در راوى قبل از اين خبر دارد، يعنى اگر كسى فاسق بوده است و خبرى آورد قبول نكن، بنابراين به خود احتمال در اين خبر كارى ندارد، حالا طرف فاسق نبوده و توبه كرده است خبرى آورده و خبرش قبول مىشود.
در پايان شيخ انصارى مىفرمايند: اشكالات مهم را متعرض شديم و جوابشان را داديم و فقط دو اشكال قابل جواب نبود كه از آن دو اشكال مهم اشكال اول بود.