درس مکاسب محرمه

جلسه ۳۲: کسب به وسیله عین نجس ۱۹

 
۱

خطبه

۲

جمع بین دو دسته روایات

ما دو دسته روایات منافی داریم:

دسته اول: فروختن مذکای مشتبه به میته حرام است مطلقا، مثل روایت امیرالمومنین.

دسته دوم: فروختن مذکای مشتبه به میته به مستحل آن، حلال است، مثل صحیحه و حسنه حلبی.

برای جمع بین این دو دسته، سه جمع ذکر شده است که شیخ دو جمع را ذکر کرده است:

جمع اول: علامه می‌گوید: دسته دوم که می‌گوید بیع مذکی به مستحل آن، جایز است، بیع صوری است تا اموال مستحل را از چنگش بیرون بکشیم و دسته اول که می‌گوید بیع مذکی مطلقا جایز نیست، بیع واقعی است.

اشکال شیخ به علامه: صغری: اگر جمع علامه را قبول کنیم، لازمه‌اش این است که هر کس خوردن میته را جایز می‌داند، بیرون آوردن اموالش از چنگش، جایز می‌باشد. (چون در روایات دسته دوم، مستحل میته، مطلق آمده است)

کبری: و اللازم باطل. چون بیرون آوردن اموال بعضی از مستحلین مثل ذمی، بدون اسباب شرعی، جایز نیست. (چون نسبت بین مستحل میته و کسی که جایز است اموالش را از چنگش بیرون آورد، عام و خاص من وجه است، ماده افتراق اول: کافر ذمی، ماده افتراق دوم: مسلمان سارق و ماده اجتماع: کافر حربی)

نتیجه: فالملزومه مثله.

جمع دوم: شیخ انصاری می‌فرماید: دسته اول که می‌گوید فروش جایز نیست، در اجزاء روح دارد است اما دسته دوم که می‌گوید فروش به مستحل جایز است، در قصد اجزاء بی‌روح است.

جمع سوم: آقای خویی می‌فرمایند: دسته دوم مقید، دسته اول است.

۳

تطبیق جمع بین دو دسته روایات

وفيه (حمل علامه): أنّ المستحلّ قد يكون (مستحل) ممّن لا يجوز الاستنقاذ منه («من») إلاّ بالأسباب الشرعيّة، كالذمّي.

ويمكن (مصباح، ح۱، ص ۷۵ - حاشیه شهیدی، ص ۲۳) حملهما (خبرین) على صورة قصد البائع المسلم أجزاءَها (میته) التي لا تحلّها (اجزاء) الحياةُ: من الصوف والشعر والعظم ونحوها، وتخصيص (مبتدا - مخصوص کردن روایت دسته دوم) المشتري بالمستحلّ؛ لأنّ (خبر) الداعي له (مستحل) على الاشتراء اللحمُ أيضاً (علاوه بر اجزاء بی‌روح)، ولا يوجب ذلك (قصد لحم از طرف مشتری) فسادَ البيع ما لم يقع العقد عليه (لحم).

۴

روایت بزنطی و جواب آن

توضیح مستطرفات سرائر: کتاب سرائر، از مرحوم ابن ادریس است و در آخر آن بعضی از روایات را در آخر این کتاب ذکر کرده است که به آن مستطرفات گفته می‌شود.

حال در این مستطرفات، روایتی (صحیحه بزنطی) آمده است که استفاده از میته جایز است و به تبع، بیع میته جایز می‌شود (چون مالیت دارد) و بیع مذکای مشتبه، هم جایز خواهد شد.

بعد شیخ انصاری، چهار جواب می‌دهند:

جواب اول: این روایت شاذ است و روایات شاذ حجت نیست.

(اشکال استاد: شاذ موجب وهن نمی‌شود)

۵

تطبیق روایت بزنطی و جواب آن

وفي مستطرفات السرائر، عن جامع البزنطي صاحب الرضا عليه‌السلام قال: «سألته (از امام) عن الرجل يكون له (مرد) الغنم يقطع من أَلياتِها (دنبه‌های گوسفند) وهي (گوسفند) أحياء، أيصلح أن ينتفع بها (الیاتها)؟ قال: نعم، يذيبها (الیات) ويسرج بها (الیات)، ولا يأكلها (الیات) ولا يبيعها (الیات)».

واستوجه في الكفاية العمل بها (روایت) تبعاً لما (جواز اسراج به واسطه الیات مقطوعه غنم) حكاه («ما») الشهيد عن العلاّمة في بعض أقواله (علامه).

والرواية شاذّة، ذكر الحلّي بعد إيرادها (بعد از آوردن روایت) أنّها (روایت) من نوادر الأخبار.

حمل العلّامة لروايتي الحلبي

وعن العلاّمة حمل الخبرين على جواز استنقاذ مال المستحلّ للميتة بذلك برضاه (١).

وفيه : أنّ المستحلّ قد يكون ممّن لا يجوز الاستنقاذ منه إلاّ بالأسباب الشرعيّة ، كالذمّي.

حمل المؤلّف لهما

ويمكن حملهما على صورة قصد البائع المسلم أجزاءها التي لا تحلّها الحياة : من الصوف والشعر والعظم (٢) ونحوها ، وتخصيص المشتري بالمستحلّ ؛ لأنّ الداعي له على الاشتراء اللحم أيضاً ، ولا يوجب ذلك فساد البيع ما لم يقع العقد عليه.

الانتفاع بأليات الغنم المقطوعة

وفي مستطرفات السرائر ، عن جامع البزنطي صاحب الرضا عليه‌السلام قال : «سألته عن الرجل يكون له الغنم يقطع من ألياتها وهي أحياء ، أيصلح أن ينتفع بها (٣)؟ قال : نعم ، يذيبها ويسرج بها ، ولا يأكلها ولا يبيعها» (٤).

واستوجه في الكفاية العمل بها (٥) تبعاً لما حكاه الشهيد عن العلاّمة‌

__________________

(١) المختلف : ٦٨٣.

(٢) كذا في «ف» ، وفي سائر النسخ : من الصوف والعظم والشعر.

(٣) في المصدر بدل «بها» : بما قطع.

(٤) السرائر ٣ : ٥٧٣.

(٥) ظاهر العبارة : أنّ السبزواري استوجه العمل برواية البزنطي ، لكن الموجود في كفاية الأحكام بعد الحكم باستثناء الأدهان ؛ مستدلا بصحيحة الحلبي وصحيحة زرارة وصحيحة سعيد الأعرج وغيرها ، وأنّ ذكر الإسراج والاستصباح في الروايات غير دالّ على الحصر ما يلي : «والقول بالجواز مطلقاً متّجه» ، انظر كفاية الأحكام : ٨٥.

في بعض أقواله (١).

والرواية شاذّة ، ذكر الحلّي بعد إيرادها أنّها من نوادر الأخبار ، والإجماع منعقد على تحريم الميتة والتصرّف فيها على كلّ حال إلاّ أكلها للمضطرّ (٢).

أقول : مع أنّها معارضة بما دلّ على المنع من موردها ، معلّلاً بقوله عليه‌السلام : «أما علمت أنّه يصيب الثوب واليد وهو حرام؟» (٣) ومع الإغماض عن المرجّحات ، يرجع إلى عموم ما دلّ على المنع عن الانتفاع بالميتة مطلقاً ، مع أنّ الصحيحة صريحة في المنع عن البيع ، إلاّ أن تحمل على إرادة البيع من غير الإعلام بالنجاسة.

__________________

(١) حكى السيد العاملي في مفتاح الكرامة (٤ : ١٩) عن حواشي الشهيد على القواعد أنّه نُقل عن العلاّمة في حلقة الدرس أنّه جوّز الاستصباح بأليات الغنم المقطوعة ، تحت السماء.

(٢) السرائر ٣ : ٥٧٤.

(٣) الوسائل ١٦ : ٣٦٤ ، الباب ٣٢ من أبواب الأطعمة المحرّمة ، الحديث الأوّل ، وفيه : أما تعلم.