درس مکاسب محرمه

جلسه ۳۱۵: جوائز سلطان ۳۶

 
۱

خلاصه مباحث گذشته

ما چند روز پیش صحیحه حذاء را ذکر کردیم که سه سوال و جواب مطرح می‌شود.

سوال اول: خرید زکات از سلطان جائر جایز است یا خیر؟ با اینکه می‌دانیم زکاتی که از مردم می‌گیرد، بیشتر از مقدار واجب بر مردم است.

جواب امام: اگر این چیزی که می‌خواهی بخری، علم تفصیلی به حرمت آن داریم، خرید آن حرام است و الا حرام نیست.

۲

کلام مقدس اردبیلی

مقدس اردبیلی نسبت به سوال و جواب اول، دو نکته دارند:

نکته اول: ایشان می‌فرمایند جواب امام از سوال اول، دلالت بر سه چیز می‌کند:

اول: خریدن شیء حلال جایز است.

دوم: خریدن شیء مشتبه جایز است.

سوم: خریدن چیزی که معلوم الحرمه تفصیلا است، جایز نیست.

پس این جواب صریحا دلالت نمی‌کند که شراء زکات، جایز است.

نکته دوم: ظاهر روایت این است که خرید زکات از سلطان جائر، جایز است. چون جواب باید مطابق با سوال باشد اما به سه علت عمل به این ظاهر جایز نیست:

اول: ظاهر منافی با عقل است که می‌گوید تصرف در ملک غیر جایز نیست. چون این زکات حق کسانی است که از آنها گرفته شده است و تصرف در ملک آنها است که عقلا قبیح است.

دوم: این ظاهر منافی با روایت است، چون باید احراز شود که صاحب مال، راضی است تا تصرف در آن شود و در اینجا معلوم نیست راضی است.

سوم: این ظاهر منافی با اجماع است که گرفتن زکات توسط سلطان جائر حرام است و به تبع خریدن آن هم بر ما حرام است.

فتامل: این به علت سوم می‌خرد، چون امکان دارد گرفتن زکات حرام باشد اما خریدن آن حرام نباشد بخاطر روایات.

۳

تطبیق کلام مقدس اردبیلی

بدعوى (متعلق به زاد است): أنّ قوله عليه‌السلام: «لا بأس (به شراء) حتّى يعرف (رجل خریدار) الحرام منه (ابل و غنم و...)» لا يدلّ (کلام) إلاّ على جواز شراء ما كان («ما») حلالاً بل مشتبهاً، و (عطف بر جواز است) عدم جواز شراء ما كان («ما») معروفاً (معلوما) أنّه («ما») حرام بعينه (تفصیلا)، ولا يدلّ (قول امام) على جواز شراء الزكاة بعينها (زکات) صريحاً. نعم ظاهرها (روایت - نظرا الی لزوم مطابقة الجواب السوال: شهیدی) ذلك (شراء زکات)، لكن لا ينبغي الحمل (حمل کردن روایت) عليه (ظاهر)؛ لمنافاته (ظاهر) العقل (که می‌گوید تصرف در ملک غیر قبیح است) والنقل (مثل روایت لا یحل مال امرئ مسلم الا بطیب نفسه)، ويمكن (امام صریحا نفرمود که شراء حرام است) أن يكون سبب الإجمال (عدم بیان حرمت) فیه (حدیث) التقيّة، ويؤيّد عدم الحمل على الظاهر (خریدن زکات از سلطان جائر جایز است): (فاعل یوید:) أنّه (ظاهر) غير مراد بالاتفاق؛ إذ ليس بحلال ما أخذه الجائر، فتأمّل (عدم حلیت اخذ جائر، لازمه‌اش عدم حلیت اخذ مشتری نیست)، انتهى.

۴

رد مقدس اردبیلی

 ظاهر روایت این است که خرید زکات از سلطان جائر جایز است و این منافی با:

حکم عقل نیست، چون اگر منافی عقل باشد، چرا خرید خمس منافی با حکم عقل نباشد که شما گفتید!!! و فرقی بین این دو نیست.

حکم نقل نیست، چون روایات تخصیص به این مورد خورده است.

۵

تطبیق رد مقدس اردبیلی

وأنت خبير بأنّه ليس في العقل ما يقتضي قبح الحكم المذكور (جواز شراء زکات از سلطان جائر)، وأيّ فارق بين هذا (حکم مذکور) وبين ما (خمسی که) أحلّوه («ما») عليهم‌السلام لشيعتهم (بیان ما:) ممّا فيه («ما») حقوقهم (ائمه، مثل خمس)؟ و (عطف بر فی العقل است) لا في النقل إلاّ عمومات قابلة للتخصيص بمثل هذا الصحيح وغيره (هذا الصحیح) المشهور بين الأصحاب رواية وعملاً مع نقل الاتفاق عن جماعة.

وأمّا الحمل على التقيّة، فلا يجوز بمجرّد معارضة العمومات، كما لا يخفى (بلکه موجب می‌شود عمومات را تخصیص بزنیم).

۶

تطبیق روایت اسحاق بن عمار

ومنها: رواية إسحاقَ بن عمّار، قال: «سألته (امام را) عن الرجل يشتري من العامل (عامل سلطان جائر) وهو (عامل) يظلم. قال (امام): يشتري (رجل) منه (عامل) (مفعول به یشتری:) ما لم يعلم (رجل) أنّه (عامل) ظلم (ظلم به این نحوه که از مردم زائد بر حق می‌گیرد) فيه («ما») أحداً».

۷

وجه استدلال به روایت

امام می‌گویند خریدن از عامل جایز است، یعنی عنوان، خصوصیت دارد و می‌شود عمل خراج و مقاسمه و زکات، چون عامل عمل در اینها می‌کند.

۸

تطبیق وجه استدلال به روایت

وجه الدلالة: أنّ الظاهر من الشراء من العامل شراء ما (مقاسمه، خراج، زکات) هو (عامل) عامل فيه («ما»)، وهو («ما») الذي يأخذه من (متعلق به یاخذه است) الحقوق من قبل السلطان.

مناقشة الفاضل القطيفي والمحقق الأردبيلي ، والجواب عنها

ثمّ الظاهر من الفقرة الثالثة (١) : السؤال والجواب عن حكم المقاسمة ، فاعتراض الفاضل القطيفي الذي صنّف في الردّ على رسالة المحقّق الكركي المسمّاة ب «قاطعة اللجاج في حلّ الخراج» رسالة زيّف فيها جميع ما في الرسالة من أدلّة الجواز بعدم دلالة الفقرة الثالثة (٢) على حكم المقاسمة ، واحتمال كون القاسم هو مزارع (٣) الأرض أو وكيله (٤) ، ضعيف جدّاً.

وتبعه على هذا الاعتراض المحقّق الأردبيلي ، وزاد عليه ما سكت هو عنه : من عدم دلالة الفقرة الأُولى على حلّ شراء الزكاة ، بدعوى : أنّ قوله عليه‌السلام : «لا بأس حتّى يعرف الحرام منه» لا يدلّ إلاّ على جواز شراء ما كان حلالاً بل مشتبهاً ، وعدم جواز شراء ما كان معروفاً أنّه حرام بعينه ، ولا يدلّ على جواز شراء الزكاة بعينها صريحاً. نعم ظاهرها ذلك ، لكن لا ينبغي الحمل عليه ؛ لمنافاته العقل والنقل ، ويمكن أن يكون سبب الإجمال منه (٥) التقيّة ، ويؤيّد عدم الحمل على الظاهر : أنّه غير مراد بالاتفاق ؛ إذ ليس بحلال ما أخذه الجائر ، فتأمّل (٦) ، انتهى.

__________________

(١) في «ف» ، «خ» ، «م» ، «ع» و «ص» : الثانية.

(٢) في «ف» ، «خ» ، «م» ، «ع» و «ص» : الثانية.

(٣) في «خ» ، «ن» ، «م» ، «ع» و «ص» : زارع.

(٤) راجع السراج الوهّاج (المطبوع ضمن الخراجيات) : ١٠٩.

(٥) في نسخة بدل «ش» : فيه.

(٦) مجمع الفائدة ٨ : ١٠١ ١٠٢.

وأنت خبير بأنّه ليس في العقل ما يقتضي قبح الحكم المذكور ، وأيّ فارق بين هذا وبين ما أحلّوه عليهم‌السلام لشيعتهم ممّا فيه حقوقهم؟ ولا في النقل إلاّ عمومات قابلة للتخصيص بمثل هذا الصحيح وغيره المشهور بين الأصحاب رواية وعملاً مع نقل الاتفاق عن جماعة (١).

وأمّا الحمل على التقيّة ، فلا يجوز بمجرّد معارضة العمومات ، كما لا يخفى.

رواية اسحاق ابن عمار الدالّة على جواز الشراء

ومنها : رواية إسحاق بن عمّار ، قال : «سألته عن الرجل يشتري من العامل وهو يظلم. قال : يشتري منه ما لم يعلم أنّه ظلم فيه أحداً» (٢).

وجه الدلالة : أنّ الظاهر من الشراء من العامل شراء ما هو عامل فيه ، وهو الذي يأخذه من الحقوق من قبل (٣) السلطان.

نعم ، لو بني على المناقشة احتمل أن يريد السائل شراء أملاك العامل منه ، مع علمه بكونه ظالماً غاصباً ، فيكون سؤالاً عن معاملة الظلمة ، لكنّه خلاف الإنصاف وإن ارتكبه صاحب الرسالة (٤).

رواية الحضرمي الدالّة على جواز الشراء

ومنها : رواية أبي بكر الحضرمي ، قال : «دخلت على أبي عبد الله عليه‌السلام وعنده ابنه إسماعيل ، فقال : ما يمنع ابن أبي سماك (٥)

__________________

(١) الذين تقدّم ذكرهم في الصفحة ٢٠٣.

(٢) الوسائل ١٢ : ١٦٣ ، الباب ٥٣ من أبواب ما يكتسب به ، الحديث ٢.

(٣) لم ترد «قبل» في «ن» و «م» ، ووردت نسخة بدل في «خ» ، «ع» و «ص».

(٤) راجع السراج الوهّاج (المطبوع ضمن الخراجيات) : ١٠٧ ١٠٨.

(٥) في الوسائل : السمال ، وفي نسختي بدله : السماك ، الشمال.