درس کفایة الاصول - نواهی

جلسه ۱۱۲: عام و خاص ۳۰

 
۱

خطبه

۲

جزوه تحقیق در نسخ

نسخ دارای دو معنا می‌شود:

۱. معنای عرفی: نسخ در عرف عبارت است از رفع اثباتی و ثبوتی حکم (حکمی که در ظاهر و در واقع استمرار دارد، برداشته شود).

۲. معنای شرعی: نسخ در شرع علی قولٍ عبارت است از رفع اثباتی و دفع ثبوتی حکم (حکمی که در ظاهر استمرار دارد ولی در واقع استمرار ندارد، بلکه معدود و موقت است برداشته شود).

اشکال: نسخ دو صورت دارد:

۱. نسخ بعد از عمل

۲. نسخ قبل از عمل

با حفظ این نکته، چرا حکم در صورت اول به صورت مستمر اظهار شده است با اینکه در واقع استمرار ندارد و چرا در صورت دوم اصل انشاء حکم اظهار شده با اینکه حکم منشا مراد جدی نیست؟

جواب: بخاطر مصلحتی که در اظهار استمرار و اظهار انشاء بوده است.

۳

جزوه اقوال در نسخ

درباره امکان و استحاله نسخ، دو نظریه است:

۱. نسخ امکان ندارد.

دلیل اول: صغری: نسخ مستلزم محال است (مستلزم بداء است، بداء یعنی ظهور امر خفی که مستلزم تغییر اراده خداوند است).

کبری: و مستلزم المحال، محالٌ.

نتیجه: پس نسخ محال است.

دلیل دوم: احکام تابع ملاک است، با حفظ این نکته، حکم اول یا دارای ملاک است در این صورت، نسخ محال است یا ملاک ندارد، در این صورت، جعل حکم اول محال است.

جواب از دو دلیل: صغری: اگر نسخ، رفع اثباتی و ثبوتی حکم باشد، این دو اشکال وارد است.

کبری: ولی نسخ رفع اثباتی و ثبوتی حکم نیست.

نتیجه: پس این دو اشکال وارد نیست.

۲. نسخ امکان دارد.

۴

اقسام بداء

بداء بر دو نوع است:

۱. بداء در احکام و تشریعیات: این همان نسخ است که یا قبل از عمل است یا بعد از عمل که توضیحش گذشت.

در نسخ قبل عمل، انشاء حکم مصلحت دارد اما خود عمل مصلحت ندارد.

۲. بداء در حوادث خارجی و تکوینیات: صاحب کفایه در اینجا دو مدعا دارد:

الف: بداء در تکوینیات به معنای ظهور امر خفی (یعنی خداوند یک اموری برایش پنهان بوده است و بعد برای او آشکار شده است) نیست. چون:

صغری: بداء به این معنا، مستلزم محال است. چون موجب جهل خداوند و جهل او است، یعنی با بداء مشخص می‌شود یک سری نکات برای خدا روشن می‌شود و بعد اراده تغییر می‌کند که این هم محال است.

کبری: مستلزم المحال، محال.

نتیجه: بداء به این معنا محال است.

ب: بداء در تکونیات به معنای اظهار مصلحتی خلاف چیزی که در واقع صادر می‌شود، است. یعنی خداوند اظهار کند چیزی را که در عالم واقع صادر نمی‌شود.

گاهی اراده خداوند به این تعلق می‌گیرد که نبی یا ولی اظهار کنند که عملی در خارج واقع شود اما آن عمل در خارج واقع نمی‌شود و خود این اظهار مصلحت دارد نه عمل. مثلا حضرت یونس از خداوند خواست که عذاب نازل شود خداوند گفت می‌آید و رفت به قومش گفت اما عذاب نیامده است. یا امام صادق پسری داشتند به نام اسماعیل که اظهار کردند او امام بعد است و این مصلحت داشت اما فرزند فوت کرد و امام کاظم امام شدند.

سوال: چرا مصلحت به این تعلق می‌گیرد که ائمه یا پیامبران چیزی را اظهار کنند اما آن تحقق نیابد؟

جواب: خداوند الواحی دارد، یکی محو و اثبات است، این لوح در عالمی است به نام خودش، و یک لوح دیگری دارد که لوح محفوظ است که در عالمی است به نام خودش. در لوح محو و اثبات، اصل تحقق و عدم تحقق عمل نوشته شده است، مثلا عذاب می‌آید اما شرایط نیامده است، اما در لوح محفوظ همه چی نوشته شده است، مثلا عذاب بر قوم یونس نازل می‌شود اگر توبه نکنند.

حال پیامبران فقط به عالم محو و اثبات مرتبط می‌شوند اما پیامبر و ائمه و برخی از پیامبران، گاهی مرتبط به لوح محفوظ می‌شوند.

۵

تطبیق ادامه اقوال در نسخ

وذلك (عدم لزوم بداء و عدم لزوم امتناع) لأنّ الفعل (نسخ قبل از قبل عمل) أو دوامه (فعل - نسخ بعد از عمل) لم يكن (فعل یا دوام) متعلّقا لإرادته (اراده جدی خداوند)، فلا يستلزم نسخ أمره (خداوند) بالنهي تغيير إرادته (خداوند)؛ و (عطف بر لم یکن متعلقا است) لم يكن الأمر بالفعل (اصلا أو دواما) من جهة كونه مشتملا على مصلحة، وإنّما كان إنشاء الأمر به (فعل) أو إظهار دوامه (فعل) عن حكمة ومصلحة.

۶

تطبیق اقسام بداء

وأمّا البداء في التكوينيّات بغير ذاك المعنى (معنایی که در حق خداوند محال است - اظهار ما یخفی): فهو ممّا دلّ عليه الروايات المتواترات، كما لا يخفى (دلالت روایت). ومجمله (هو): أنّ الله تبارك وتعالى إذا تعلّقت مشيئته (خداوند) تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه («ما»)، لحكمة (متعلق به اظهار است) داعية إلى إظهاره (ثبوت)، (جواب اذا:) ألهم أو أوحى إلى نبيّه (خداوند) أو وليّه أن يخبر به (ثبوت) مع علمه (نبی یا ولی) بأنّه (خداوند) يمحوه (مخبَر به)، أو مع عدم علمه (ولی یا نبی) به (محو)، (دلیل عدم علمه:) لما اشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه (خداوند)، وإنّما يخبر به (ثبوت) (علت یخبر به:) لأنّه (نبی و ولی) حال الوحي أو الإلهام ـ لارتقاء نفسه (ولی یا نبی) الزكيّة واتّصاله (ولی و نبی) بعالم لوح المحو والإثبات ـ اطّلع على ثبوته (ما یمحوه) ولم يطّلع على كونه (ما یمحوه) معلّقا على أمر غير واقع (مثل صدقه) أو عدم الموانع (مثل صدقه)؛ قال الله تبارك وتعالى: ﴿يَمْحُوا اللهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ﴾ الآية.

نعم، من شملته («من») العناية الإلهيّة واتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ ـ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، وهو (عالم لوح محفوظ) أمّ الكتاب ـ يكشف عنده الواقعيّات على ما هي (واقعیات) عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء ولبعض الأوصياء (ائمه)، وكان (ولی و نبی) عارفا بالكائنات كما كانت وتكون. نعم، مع ذلك ربما يوحى إليه حكم من الأحكام تارة بما يكون ظاهرا في الاستمرار والدوام مع أنّه في الواقع له غاية وأمد يعيّنها بخطاب آخر، واخرى (نسخ قبل از عمل) بما يكون ظاهرا في الجدّ مع أنّه لا يكون واقعا بجدّ، بل لمجرّد الابتلاء والاختبار، كما أنّه (نبی یا ولی) يؤمر وحيا أو إلهاما بالإخبار بوقوع عذاب أو غيره (عذاب) ممّا لا يقع لأجل حكمة في هذا الإخبار أو ذاك الإظهار. فبدا له تعالى،

الفعل (١) إن كان مشتملا على مصلحة موجبة للأمر به امتنع النهي عنه ، وإلّا امتنع الأمر به. وذلك (٢) لأنّ الفعل أو دوامه لم يكن متعلّقا لإرادته ، فلا يستلزم نسخ أمره بالنهي تغيير إرادته ؛ ولم يكن الأمر بالفعل (٣) من جهة كونه مشتملا على مصلحة ، وإنّما كان إنشاء الأمر به أو إظهار دوامه عن حكمة ومصلحة.

وأمّا البداء في التكوينيّات بغير ذاك المعنى : فهو ممّا دلّ عليه الروايات المتواترات (٤) ، كما لا يخفى. ومجمله : أنّ الله تبارك وتعالى إذا تعلّقت مشيئته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه ، لحكمة داعية إلى إظهاره ، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به مع علمه (٥) بأنّه يمحوه ، أو مع عدم علمه (٦) به ، لما اشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه ، وإنّما يخبر به لأنّه حال الوحي أو الإلهام ـ لارتقاء نفسه الزكيّة واتّصاله بعالم لوح المحو والإثبات ـ اطّلع على ثبوته

__________________

ـ إذا صار ذا مصلحة ، وصيرورته كذلك محال ، للزوم انقلاب القبيح حسنا.

وأجاب عنه المصنّف رحمه‌الله بقوله : «ولم يكن الأمر بالفعل ...». وتوضيحه : أنّ هذا الاستدلال أيضا إنّما يتمّ على القول بأنّ النسخ رفع الحكم. وأمّا بناء على أنّه دفع الحكم فلا يتمّ ، لأنّ الأمر بالفعل لم يكن من جهة كونه مشتملا على مصلحة كي يمتنع دفعه ، بل إنّما كان الأمر به أو إظهار دوامه عن حكمة ومصلحة إلهيّة غير المصلحة الّتي يكون الأمر بالشيء تابعا لها ، كمصلحة امتحان العبيد.

هذا كلّه على ما أثبتناه في المتن.

وأمّا على ما في بعض النسخ المطبوعة فيكون معنا قوله : «وإلّا لزم ...» : وإن كان النسخ قبل حضور وقت العمل مستحيلا لاستلزامه البداء المحال لزم امتناع النسخ والحكم المنسوخ مطلقا ، قبل حضور وقت العمل وبعده.

(١) تعليل للزوم امتناع النسخ أو امتناع الحكم المنسوخ.

(٢) أي : عدم لزوم البداء المحال في حقّه.

(٣) بيان لعدم لزوم امتناع النسخ أو امتناع الحكم المنسوخ.

(٤) راجع الكافي ١ : ١٤٦ ـ ١٤٩.

(٥ ـ ٦) الضميران يرجعان إلى النبيّ أو الوليّ.

ولم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع أو عدم الموانع ؛ قال الله تبارك وتعالى : ﴿يَمْحُوا اللهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ الآية (١).

نعم ، من شملته العناية الإلهيّة واتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ ـ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة ، وهو أمّ الكتاب ـ يكشف (٢) عنده الواقعيّات على ما هي عليها ، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء ولبعض الأوصياء ، وكان عارفا بالكائنات كما كانت وتكون. نعم ، مع ذلك ربما يوحى إليه حكم من الأحكام تارة بما يكون ظاهرا في الاستمرار والدوام مع أنّه في الواقع له غاية وأمد يعيّنها بخطاب آخر ، واخرى بما يكون ظاهرا في الجدّ مع أنّه لا يكون واقعا بجدّ ، بل لمجرّد الابتلاء والاختبار ، كما أنّه يؤمر وحيا أو إلهاما بالإخبار بوقوع عذاب أو غيره ممّا لا يقع لأجل حكمة في هذا الإخبار أو ذاك الإظهار. فبدا له تعالى ، بمعنى : أنّه يظهر ما أمر نبيّه أو وليّه بعدم إظهاره أوّلا ، ويبدي ما خفي ثانيا. وإنّما نسب إليه تعالى البداء مع أنّه في الحقيقة الإبداء ، لكمال شباهة إبدائه تعالى كذلك بالبداء في غيره.

وفيما ذكرنا كفاية فيما هو المهمّ في باب النسخ ، ولا داعي بذكر تمام ما ذكروه في ذاك الباب ، كما لا يخفى على اولي الألباب.

[الثمرة بين التخصيص والنسخ]

ثمّ لا يخفى ثبوت الثمرة بين التخصيص والنسخ ، ضرورة أنّه على التخصيص يبنى على خروج الخاصّ عن حكم العامّ رأسا ، وعلى النسخ على ارتفاع حكمه

__________________

(١) الرعد / ٣٩.

(٢) هكذا في النسخ. والأولى أن يقول : «ينكشف». والأولى منه سوق العبارة هكذا : «ويكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليه ـ كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء ولبعض الأوصياء ـ ، وكان عارفا بالكائنات كما كانت وتكون».