درس فرائد الاصول - برائت

جلسه ۶۴: شبهه تحریمیه فقدان نص ۵۷

 
۱

خطبه

۲

خلاصه مباحث گذشته

علماء اخباری ۴ دسته روایت ذکر کردند بر وجوب احتیاط.

دسته چهارم اخبار تثلیث بود، از جمله این روایات حدیث تثلیث پیامبر بود که در کلام امام صادق آمده بود.

مرحوم شیخ از این حدیث جواب دادند به اینکه در این حدیث امر به اجتناب از مشتبه شده است و این امر ارشادی است که اگر در شبهه احتمال عقاب بود، ارشادی وجوبی است و الا ارشادی مستحبی است.

در ما نحن فیه چون امر به عقاب نیست، این امر به اجتناب می‌شود امر ارشادی استحبابی.

۳

اشکال به جواب و رد اول آن

اشکال به شیخ: اگر حدیث پیامبر در کلام امام صادق آمده است، دلالت بر وجوب احتیاط نکند، لازمه‌اش این است که استشهاد امام به وسیله این حدیث بر وجوب کنار گذاشتن خبر شاذ صحیح نباشد، بنابراین باید بگوئیم که حدیث پیامبر دلالت بر وجوب احتیاط می‌کند، نه اینکه حدیث پیامبر بر امر ارشادی مشترک حمل کنید. یعنی امام این حدیث را استشهاد بر امر واجب آورده و نشان می‌دهد که اشتشهاد هم واجب است.

جواب به این اشکال:

جواب اول: در حدیث پیامبر امر به اجتناب از مشتبه شده است، این امر، امر ارشادی مشترک می‌باشد، با اینکه این امر امر ارشادی مشترک است، مع هذا استشهاد امام به وسیله این حدیث، بر وجوب کنار گذاشتن خبر شاذ، صحیح است. دلیل:

صغری: خبر شاذ، در مقابل خبر مشهور، مشکوک الحجیة است.

کبری: و مشکوک الحجیة، حجت نیست. چون شک در حجیت مساوی با علم به عدم حجیت است.

نتیجه: پس خبر شاذ در مقابل خبر مشهور، حجت نیست و لذا امر به اجتناب از مشتبه که در حدیث پیامبر آمده است، نسبت به خبر شاذ، امر ارشادی وجوبی می‌شود. در نتیجه استشهاد امام به وسیله حدیث پیامبر بر وجوب گنار گذاشتن خبر شاذ، صحیح می‌شود.

جواب دوم:

۴

تطبیق اشکال به جواب و جواب آن

وإذا تبيّن لك: أنّ المقصود (مقصود پیامبر) من الأمر (امر ضمنی) بطرح الشبهات ليس خصوص الإلزام (یعنی امر وجوبی)، فيكفي (جواب اذا) حينئذ (که امر خصوص امر وجوبی نیست) في مناسبة ذكر (ذکر کردن امام) كلامَ النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله المسوق للإرشاد: أنّه (۱. فاعل یکفی باشد؛ ۲. در مقام تعلیل است) إذا كان الاجتناب (در کلام پیامبر) عن المشتبه بالحرام راجحا (راجح مشترک) ـ تفصّيا (فرار کردن) عن الوقوع في مفسدة الحرام ـ ، فكذلك (جواب اذا) طرح الخبر الشاذّ واجب (لخصوصیة المورد)؛ لوجوب (علت واجب است) التحرّي (بررسی کردن) عند تعارض الخبرين في (تمتعلق به تحری) تحصيل ما (خبر) هو أبعد من الريب وأقرب إلى الحقّ؛ إذ (دلیل برای وجوب تحری) لو قصّر في ذلك (تحری) وأخذ (عمل شود) بالخبر الذي فيه الريب احتمل (جواب لو) أن يكون قد أخذ (مجتهد) بغير ما هو الحجّة له، فيكون (نتیجه احتمل) الحكم به حكما من غير الطرق المنصوبة من قبل الشارع، فتأمّل (ظاهر استشهاد امام ظهور دارد بر اینکه حدیث پیامبر دلالت بر وجوب احتیاط دارد).

۵

اشکال دوم به جواب

جواب دوم: سه قرینه وجود دارد که این قرائن دلالت می‌کند بر اینکه حدیث پیامبر دلالت بر وجوب احتیاط نمی‌کند:

قرینه اول:

صغری: اگر حدیث پیامبر دلالت بر وجوب احتیاط کند، لازمه‌اش اخراج شبهه موضوعیه تحریمیه است.

کبری: و اللازم باطل یعنی نمی‌توانید شبهه موضوعیه را خارج کنید، به دو دلیل:

دلیل اول: لازمه این کار اخراج اکثر الافراد است.

دلیل دوم: امام می‌گویند امور سه چیز است و اگر شبهات موضوعیه را خارج کنید، باید بگوئید امور چهار چیز است: حلال بین، حرام بین، شبهه تحریمه حکمیه که داخل است و شبهه تحریمیه موضوعیه که خارج است.

نتیجه: فالملزومه مثله، یعنی احتیاط واجب نیست.

۶

تطبیق اشکال دوم به جواب

ويؤيّد ما ذكرنا (نبوی وارد نشده در مقام الزام به ترک شبهات): من أن النبويّ ليس واردا في مقام الإلزام بترك الشبهات، امور:

المناقشة في الاستدلال

والجواب عنه : ما ذكرنا سابقا (١) ، من أنّ الأمر بالاجتناب عن الشبهة إرشاديّ للتحرّز (٢) عن المضرّة المحتملة فيها ، فقد تكون المضرّة عقابا وحينئذ فالاجتناب لازم ، وقد تكون مضرّة اخرى فلا عقاب على ارتكابها على تقدير الوقوع في الهلكة ، كالمشتبه بالحرام حيث لا يحتمل فيه الوقوع في العقاب على تقدير الحرمة اتّفاقا ؛ لقبح العقاب على الحكم الواقعيّ المجهول باعتراف الأخباريين أيضا ، كما تقدّم (٣).

ليس المقصود من الأمر بطرح الشبهات خصوص الإلزام

وإذا تبيّن لك : أنّ المقصود من الأمر بطرح الشبهات ليس خصوص الإلزام ، فيكفي حينئذ في مناسبة ذكر كلام النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله المسوق للإرشاد : أنّه إذا كان الاجتناب عن المشتبه بالحرام راجحا (٤) ـ تفصّيا عن الوقوع في مفسدة الحرام ـ ، فكذلك طرح الخبر الشاذّ واجب ؛ لوجوب التحرّي عند تعارض الخبرين في تحصيل ما هو أبعد من الريب وأقرب إلى الحقّ ؛ إذ لو قصّر في ذلك وأخذ بالخبر الذي فيه الريب احتمل أن يكون قد أخذ بغير ما هو الحجّة له ، فيكون الحكم به حكما من غير الطرق المنصوبة من قبل الشارع ، فتأمّل.

المؤيّد لما ذكرنا امور :

ويؤيّد ما ذكرنا : من أن النبويّ ليس واردا في مقام الإلزام بترك الشبهات ، امور :

__________________

(١) راجع الصفحة ٦٩.

(٢) في (ظ): «للتحذّر».

(٣) راجع الصفحة ٢٧ و ٤٢.

(٤) في (ظ): «واجبا».

١ ـ عموم الشبهات للشبهة الموضوعيّة التحريميّة

أحدها : عموم الشبهات للشبهة الموضوعيّة التحريميّة التي اعترف الأخباريّون بعدم وجوب الاجتناب عنها.

وتخصيصه بالشبهة الحكميّة ـ مع أنّه إخراج لأكثر الأفراد ـ مناف للسياق ؛ فإنّ سياق الرواية آب عن التخصيص ؛ لأنّه ظاهر في الحصر ، وليس الشبهة الموضوعيّة من الحلال البيّن ، ولو بني على كونها منه ـ لأجل أدلّة جواز ارتكابها ـ قلنا بمثله في الشبهة الحكميّة.

٢ ـ كون المراد جنس الشبهة

الثاني : أنّه صلى‌الله‌عليه‌وآله رتّب على ارتكاب الشبهات الوقوع في المحرّمات والهلاك من حيث لا يعلم ، والمراد (١) جنس الشبهة ـ لأنّه في مقام بيان ما تردّد بين الحلال والحرام ، لا في مقام التحذير عن ارتكاب المجموع ، مع أنّه ينافي استشهاد الإمام عليه‌السلام ـ ، ومن المعلوم أنّ ارتكاب جنس الشبهة لا يوجب الوقوع في الحرام ولا الهلاك من حيث لا يعلم إلاّ على مجاز المشارفة ؛ كما يدلّ عليه بعض ما مضى (٢) وما يأتي (٣) من الأخبار ، فالاستدلال موقوف على إثبات كبرى ، وهي : أنّ الإشراف على الوقوع في الحرام والهلاك من حيث لا يعلم محرّم ، من دون سبق علم به أصلا.

٣ ـ الأخبار الكثيرة

الثالث : المساوقة لهذا الخبر الشريف ، الظاهرة في الاستحباب بقرائن مذكورة فيها :

__________________

(١) في (ر) ، (ص) و (ه) زيادة : «منها».

(٢) راجع الصفحة ٦٨.

(٣) انظر الصفحة اللاحقة.