درس مکاسب محرمه

جلسه ۱۶۰: تنجیم ۷

 
۱

خطبه

۲

گروه‌های منجمین و مدعای شیخ

منجمین درباره ارتباط بین افلاک و حوادث سفلیه، پنج گروه هستند:

گروه اول: بعضی معتقدند که صانع حوادث، منحصرا افلاک است، بدون اینکه صانع دیگری در بین باشد. یعنی منکر خداوند هستند.

گروه دوم: بعضی معتقدند که خداوند تعطیل است. یعنی بعد از خلق افلاک توسط خداوند، خداوند در حوادث سفلیه، تعطیل است و لذا صانع حوادث، افلاک می‌باشد.

این اعتقاد همراه با اعتقاد به قدم زمانی افلاک است.

گروه سوم: بعضی معتقدند که خداوند تعطیل است با همان توضیح، ولی این این اعتقاد همراه با اعتقاد به حدوث زمانی افلاک است.

گروه چهارم: بعضی معتقدند که خداوند حوادث سفلیه را به وسیله افلاک ایجاد می‌کند، بدون اینکه افلاک، از خود اراده و اختیاری داشته باشند، نظیر آلات مصنوعی همچون ارّه.

گروه پنجم: بعضی معتقدند که همگام اراده خلق حوادث از ناحیه خداوند، این اراده از افلاک، متجلی و متمشی می‌شود به عنوان یک موجود مرید و مختار، ولی این اراده، همان اراده خدا است، نه مستقل و نه مغایر.

با حفظ این مقدمه، در اینجا دو مدعی وجود دارد:

مدعای اول: در اکثر عبارات مذکوره از فقهاء، بین اقسام خمسه اعتقاد، تفاوتی گذاشته نشده است و تمامی آنها در عداد کفر قرار داده شده است، مثل عبارت علامه در منتهی.

مدعای دوم: بعضی از روایات، مثل روایت نهج البلاغه، ظهور در چهارم و پنجم از منجمین دارد، چون در این روایت آمده است که منجم به منزله کافر است و بدیهی است که اول و دوم و سوم از منجمین، کافر هستند نه به منزله کافر.

۳

تطبیق گروه‌های منجمین و مدعای شیخ

ثم لافرق (در کفر بودن) في أكثر العبارات (مثل عبارت علامه در منتهی) المذكورة بين رجوع الاعتقاد المذكور (اعتقاد به ربط حرکات فلکیه به حوادث سفلیه) إلى إنكار الصانع (گروه اول) جلّ ذكره كما هو (انکار صانع) مذهب بعض المنجّمين و (گروه دوم:) بين تعطيله (خداوند) تعالى عن التصرف في الحوادث السفْلية بعد خلق الأجرام (اجسام) العلْوية (آسمانی) على (متعلق به خلق است) وجهٍ تتحركُ على النحو المخصوص، سواء قيل بقدمها (قدم زمانی اجرام عِلویه) كما هو (تعطیل صانع با قول به قدم زمانی اجرام علویه) مذهب بعضٍ آخر أم (گروه سوم:) قيل بحدوثها (اجرام علویه) وتفويض التدبير (اداره عالم) إليها (اجرام علویه) كما هو (تعطیل صانع با قول به حدوث زمانی اجرام علویه) المحكي عن ثالث منهم (منجمین) و (گروه چهارم:) بين أن لا يرجع (الاعتقاد المذکور) إلى شي‌ءٍ من ذلك (سه امر بالا)، (توضیح لا یرجع:) بأن يعتقد (منجم) أنّ حركة الأفلاك تابعة لإرادة الله، فهي (افلاک) مظاهر لإرادة الخالق تعالى، و (عطف بر مظاهر است) مجبولة على الحركة على (متعلق به حرکت است) طبق اختيار الصانع جلّ ذكره كالآلة أو (عطف بر کالآله است - گروه پنجم:) بزيادة أنّها مختارة باختيارٍ هو (اختیار) عين اختياره (صانع)، تعالى عما يقول الظالمون! لكن ظاهر ما تقدم في بعض الأخبار من أنّ المنجّم بمنزلة الكاهن الذي هو بمنزلة الساحر الذي هو بمنزلة الكافر (خبر ظاهر:) مَن عدا الفِرَق الثلاث الأُول؛ إذ الظاهر عدم الإشكال في كون الفرق الثلاث من أكفر الكفار، لا بمنزلتهم.

بهذا فقد كذّب القرآن ، واستغنى عن الاستعانة بالله» (١) ، انتهى.

ظاهرهم لا فرق بين استلزامه إنكار الصانع وعدمه

ثم لا فرق في أكثر العبارات المذكورة بين رجوع الاعتقاد المذكور إلى إنكار الصانع جلّ ذكره كما هو مذهب بعض المنجّمين وبين تعطيله تعالى عن التصرف في الحوادث السفْلية بعد خلق الأجرام العلْوية على وجه تتحرك على النحو المخصوص ، سواء قيل بقدمها كما هو مذهب بعضٍ آخر أم قيل بحدوثها وتفويض التدبير إليها كما هو المحكي عن ثالث منهم وبين أن لا يرجع إلى شي‌ءٍ من ذلك ، بأن يعتقد أنّ حركة الأفلاك تابعة لإرادة الله ، فهي مظاهر لإرادة الخالق تعالى ، ومجبولة على الحركة على طبق اختيار الصانع جلّ ذكره كالآلة أو بزيادة أنّها مختارة باختيارٍ هو عين اختياره ، تعالى عما يقول الظالمون! لكن ظاهر ما تقدم في بعض الأخبار من أنّ المنجّم بمنزلة الكاهن الذي هو بمنزلة الساحر الذي هو بمنزلة الكافر (٢) مَن عدا الفِرَق الثلاث الأُول ؛ إذ الظاهر عدم الإشكال في كون الفرق الثلاث من أكفر الكفار ، لا بمنزلتهم.

معنى كون تصديق المنجّم كفراً

ومنه يظهر : أنّ ما رتّبه عليه‌السلام على تصديق المنجّم : من كونه تكذيباً للقرآن وكونه موجباً للاستغناء عن الاستعانة بالله في جلب الخير ودفع الشر ، يراد منه إبطال قوله ، بكونه مستلزماً لما هو في الواقع مخالف للضرورة من كذب القرآن والاستغناء عن الله كما هو طريقة‌

__________________

(١) شرح نهج البلاغة ٦ : ٢١٢.

(٢) تقدم نصه عن نهج البلاغة في الصفحة : ٢٠٥.