درس مکاسب محرمه

جلسه ۲۵۰: ولایت از طرف سلطان جائر ۲۲

 
۱

خطبه

۲

نظریه شیخ نسبت به عبارت شرایع

مرحوم شیخ درباره عبارت شرایع، دو مدعا دارد:

مدعای اول: محقق در شرایع برای قبول ولایت و برای انجام اوامر سلطان جائر، بعد از قبول ولایت، شرطی زائد بر اکراه، لازم نمی‌داند (مراد از شرط زائد، عجز از تفصی است که شهید در مسالک از عبارت شرایع برداشت کرده است).

مدعای دوم: مراد محقق از تفصی در عبارت «مع القدرة علی التفصی منه»، تفصی بدون ضرر است، بنابراین اگر والی سلطان جائر می‌تواند بدون تحمل ضرر خودش را از انجام اوامر سلطان جائر خلاصی دهد، انجام اوامر سلطان جائر، جایز نیست.

۳

تطبیق نظریه شیخ نسبت به عبارت شرایع

أقول: (مدعای اول:) لا يخفى على المتأمّل (اهل دقت) أنّ المحقّق رحمه‌الله لم يعتبر (برای قبول ولایت و انجام محرمات بعد از قبول ولایت) شرطاً زائداً على الإكراه، (مدعای دوم:) إلاّ أنّ الجائر إذا أمر الوالي بأعمال محرّمة في (متعلق به امر است) ولايته (والی والی) كما هو الغالب وأمكن في بعضها (اعمال) المخالفة (مخالفت با سلطان جائر) واقعاً و (عطف بر المخالفه است) دعوى الامتثال ظاهراً كما مثّلنا لك سابقاً، (جواب اذا:) قيّد امتثال ما يؤمر (والی والی) به («ما») بصورة العجز عن التفصّي (تفصی بدون ضرر).

وكيف (درست باشد یا نباشد) كان (فهم شهید از عبارت شرایع)، فعبارة الشرائع واقعة على طبق المتعارف (ولایت متعارف) (بیان متعارف:) من تولية (حاکم شدن) الولاة (از طرف حاکم جائر) وأمرهم (امر شدن به ولات) في ولايتهم (ولات) بأوامر كثيرة يمكنهم (ولات را) التفصّي عن بعضها (اوامر)، وليس المراد بالتفصّي المخالفة (مخالفت با سلطان جائر) مع تحمّل الضرر، كما لا يخفى (امکان).

۴

نکته

مرحوم سید مجاهد دو مطلب دارد که هر دو مطلب، فاسد است:

مطلب اول: درباره اکراه، سه قول وجود دارد.

این مطلب فاسد است، چون درباره اکراه، قول به تفصیل وجود ندارد، بخاطر اینکه منشاء تصور تفصیل، برداشت شهید ثانی از عبارت شرایع است و ما گفتیم از عبارت شرایع شرطی زائد بر اکراه در نمی‌آید.

مطلب دوم: طبق این قول که در صدق اکراه، عجز از تفصی شرط است، اگر مخالفت با سلطان جائر، متوقف بر بذل مال کثیر باشد، بذل مال، واجب است.

این مطلب نیز فاسد است. چون کسانی که در صدق اکراه، عجز از تفصی را شرط می‌دانند، عجز از تفصی بدون ضرر را شرط می‌دانند.

۵

تطبیق نکته

وممّا ذكرنا يظهر فساد ما (مطلبی که) ذكره (سید مجاهد، مطلبی که) من نسبة الخلاف (وجود سه قول) المتقدم إلى الأصحاب و (عطف بر من نسبة) من أنّه على القول باعتبار العجز عن التفصّي (در صدق اکراه) لو توقف المخالفة (مخالفت با سلطان جائر) على بذل مال كثير لزم (بذل) على هذا القول (اعتبار عجز عن التفصی)، ثم قال (سید مجاهد): وهو (بذل) أحوط، بل وأقرب.

الإكراه مسوّغ لامتثال ما يؤمر به وإن قدر على المخالفة مع خوف الضرر (١) ، انتهى موضع الحاجة من كلامه.

أقول : لا يخفى على المتأمّل أنّ المحقّق رحمه‌الله لم يعتبر شرطاً زائداً على الإكراه ، إلاّ أنّ الجائر إذا أمر الوالي بأعمال محرّمة في ولايته كما هو الغالب وأمكن في بعضها المخالفة واقعاً ودعوى الامتثال ظاهراً كما مثّلنا لك سابقاً (٢) ، قيّد امتثال ما يؤمر به بصورة العجز عن التفصّي.

وكيف كان ، فعبارة الشرائع واقعة على طبق المتعارف من تولية الولاة وأمرهم في ولايتهم بأوامر كثيرة يمكنهم التفصّي عن بعضها ، وليس المراد بالتفصّي المخالفة مع تحمّل الضرر ، كما لا يخفى.

وممّا ذكرنا يظهر فساد ما ذكره (٣) من نسبة الخلاف (٤) المتقدم إلى الأصحاب من أنّه على القول باعتبار العجز عن التفصّي لو توقف المخالفة على بذل مال كثير لزم على هذا القول ، ثم قال : وهو أحوط ، بل وأقرب (٥).

__________________

(١) راجع المسالك ٣ : ١٣٩ ١٤٠.

(٢) في الصفحة ٩٥.

(٣) أي صاحب المناهل في أوّل هذا التنبيه ، فإنّه وإن لم يصرّح بوجود الخلاف ، لكن مجرّد ذكر أقوال ثلاثة في المسألة دالّ عليه.

(٤) في «ش» : من نسب عدم الخلاف.

(٥) المناهل : ٣١٨.