درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۴۱: مخالفت با علم اجمالی ۳

 
۱

خطبه

۲

مقداری از اول بحث در صوت وجود ندارد

۳

مورد دوم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

مورد دوم: نظریه منسوب به علامه مجلسی و میرزای قمی: این دو محقق می‌فرمایند ارتکاب مشتبهین در شبهه محصوره جایز است.

ارتکاب مشتبهین، بر دو نوع است:

نوع اول: ارتکاب مشتبهین، دفعتا است، مثلا یک گوسفند میته و یک گوسفند مذکی وجود دارد و این دو را با هم ثمن جاریه قرار داده است، در اینجا علم تفصیلی دارم که تمام جاریه به من منتقل نشده است و می‌دانم که مباشرت با او جایز نیست.

نوع دوم: ارتکاب مشتبهین، تدریجا است، مثلا یک معامله می‌کنم و نصف جاریه را به یک گوسفند می‌خرم و در معامله دوم را با گوسنفد دوم، نصف جاریه را می‌خرم و در اینجا هم علم اجمالی دارم که مالک نصف آن نیستم.

پس معلوم است که علم تفصیلی متولد از علم اجمالی حجت نیست که این ارتکاب را جایز دانستند.

نظر استاد: ما گفتیم این نظریه منسوب است، چون ایشان این فتوا را طبق دلیل گفته‌اند اما فتوایی طبق آن در فقه نداده‌اند.

۴

تطبیق مورد دوم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

ومنها (موارد): حكم بعض بجواز ارتكاب (تصرف) كلا المشتبهين في الشبهة المحصورة دفعة أو تدريجا؛ فإنّه (ارتکاب) قد يؤدّي إلى العلم التفصيلي بالحرمة أو النجاسة، كما لو اشترى بالمشتبهين (دو گوسفند مشتبه) بالميتة جارية؛ (علم تفصیلی اول:) فإنّا نعلم تفصيلا بطلان البيع في تمام الجارية؛ لكون بعض ثمنها (جاریه) ميتة، (علم تفصیلی دوم:) فنعلم تفصيلا بحرمة وطئها (جاریه)، مع أنّ القائل بجواز الارتكاب لم يظهر من كلامه (قائل) إخراج هذه الصورة (صورت منجر شدن ارتکاب به مخالفت علم تفصیلی).

۵

مورد سوم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

در واجدی المنی بثوب المشترک، بعضی گفته‌اند که یکی می‌تواند به دیگری اقتدا کند با اینکه ماموم تفصیلا می‌داند یا خودش جنابت دارد یا امامش، پس از فتوای جواز اقتدا، معلوم می‌شود که علم تفصیلی متولد از علم اجمالی را حجت نمی‌داند.

۶

تطبیق مورد سوم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

ومنها (موارد): حكم بعض بصحّة ائتمام أحد واجدي المني في الثوب المشترك بينهما (متعلق به مشترک است) بالآخر (متعلق به ائتمام است)، مع أنّ المأموم يعلم تفصيلا ببطلان صلاته من جهة حدثه أو حدث إمامه.

۷

مورد چهارم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

منزلی است که دو نفر ادعا می‌کنند مال ماست و ما هم می‌دانیم یکی راست می‌گوید و دیگری دروغ، حاکم شرع حکم به تنصیف می‌کنم و من خریدار تمام منزل، تفصیلا می‌دانم که نصف این منزل مال من نیست چون علم تفصیلی دارم که تمام این منزل یا مال زید بوده یا عمر، پس معلوم است علم تفصیلی متولد از علم اجمالی حجت نیست که این فتوا را داده‌اند.

۸

تطبیق مورد چهارم موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

ومنها (موارد): حكم الحاكم (حاکم شرع) بتنصيف العين التي تداعاها (عین را) رجلان، بحيث يعلم صدق أحدهما (رجلین) وكذب الآخر؛ فإنّ لازم ذلك (حکم حاکم) جواز (صحت) شراء ثالث للنصفين من كلّ منهما (رجلان)، مع أنّه (ثالث) يعلم تفصيلا عدم انتقال تمام المال إليه (ثالث) من مالكه (مال) الواقعي.

۹

مورد پنجم از موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

زید یک درهم دارد و بکر دو درهم دارد و اینها را نزد امین می‌گذارند که یک درهم تلف می‌شود، فقها می‌گویند به کسی که یک درهم داشته، نیم درهم می‌گیرد و بکر، یک و نیم درهم می‌گیرد و شخص ثالث دو درهم را می‌گیرد و این شخص علم تفصیلی دارد که نصف درهم را از صاحبش نگرفته، پس معلوم می‌شود علم تفصیلی متولد از علم اجمالی حجت نیست.

۱۰

تطبیق مورد پنجم از موارد اختلاف در حجیت علم تفصیلی متولد از علم اجمالی

ومنها (موارد): حكمهم فيما لو كان لأحد درهم ولآخر درهمان، فتلف (بدون افراط و تفریط) أحد الدراهم من عند الودعي (امین): أنّ لصاحب الاثنين واحدا ونصفا وللآخر نصفا؛ فإنّه قد يتّفق إفضاء ذلك (حکم فقهاء) إلى مخالفة تفصيلية، كما لو أخذ الدرهم المشترك بينهما ثالث، فإنّه (ثالث) يعلم تفصيلا بعدم انتقاله (درهم) من مالكه (درهم) الواقعي إليه (ثالث).

بالتخيير (١) : هو التخيير الواقعي المعلوم تفصيلا مخالفته لحكم الله الواقعي في الواقعة.

ومنها : حكم بعض (٢) بجواز ارتكاب كلا المشتبهين في الشبهة المحصورة دفعة أو تدريجا ؛ فإنّه قد يؤدّي إلى العلم التفصيلي بالحرمة أو النجاسة ، كما لو اشترى بالمشتبهين بالميتة جارية ؛ فإنّا نعلم تفصيلا بطلان البيع في تمام الجارية ؛ لكون بعض ثمنها ميتة ، فنعلم تفصيلا بحرمة وطئها ، مع أنّ القائل بجواز الارتكاب لم يظهر من كلامه إخراج هذه الصورة.

ومنها : حكم بعض (٣) بصحّة ائتمام أحد واجدي المني في الثوب المشترك بينهما بالآخر ، مع أنّ المأموم يعلم تفصيلا ببطلان صلاته من جهة حدثه أو حدث إمامه.

ومنها : حكم الحاكم بتنصيف العين التي تداعاها رجلان ، بحيث يعلم صدق أحدهما وكذب الآخر ؛ فإنّ لازم ذلك جواز شراء ثالث للنصفين من كلّ منهما ، مع أنّه يعلم تفصيلا عدم انتقال تمام المال إليه من مالكه الواقعي.

__________________

(١) العدّة ٢ : ٦٣٧.

(٢) هو العلاّمة المجلسي في أربعينه (الصفحة ٥٨٢) ، على ما في القوانين ٢ : ٢٧ ، وسيجيء في مبحث الاشتغال (٢ : ٢٢٥) نسبة ذلك إلى صاحب المدارك ، انظر المدارك ١ : ١٠٨.

(٣) وهو العلاّمة في التذكرة ١ : ٢٢٤ ، ونهاية الإحكام ١ : ١٠١ ، والتحرير ١ : ١٢ ، والسيّد العاملي في المدارك ١ : ٢٧٠.

ومنها : حكمهم فيما (١) لو كان لأحد درهم ولآخر (٢) درهمان ، فتلف أحد الدراهم من عند الودعي : أنّ (٣) لصاحب الاثنين واحدا ونصفا وللآخر نصفا (٤) ؛ فإنّه قد يتّفق إفضاء ذلك إلى مخالفة تفصيلية ، كما لو أخذ الدرهم المشترك بينهما ثالث ، فإنّه يعلم تفصيلا بعدم انتقاله من مالكه الواقعي إليه.

ومنها : ما لو أقرّ بعين لشخص ثمّ أقرّ بها لآخر (٥) ، فإنّه يغرم للثاني قيمة العين بعد دفعها إلى الأوّل ؛ فإنّه قد يؤدّي ذلك إلى اجتماع العين والقيمة عند واحد ويبيعهما (٦) بثمن واحد ، فيعلم عدم انتقال تمام الثمن إليه ؛ لكون بعض مثمنه مال المقرّ في الواقع.

ومنها : الحكم بانفساخ العقد المتنازع في تعيين ثمنه أو مثمنه على وجه يقضى فيه بالتحالف ، كما لو اختلفا في كون المبيع بالثمن المعيّن عبدا أو جارية ؛ فإنّ ردّ الثمن إلى المشتري بعد التحالف مخالف للعلم التفصيلي بصيرورته ملك البائع ثمنا للعبد أو الجارية. وكذا لو اختلفا في كون ثمن الجارية المعيّنة عشرة دنانير أو مائة درهم ؛ فإنّ الحكم بردّ

__________________

(١) في (ظ) ، (ل) و (م) بدل «فيما» : «بأنّه».

(٢) في (ظ) و (م) : «للآخر».

(٣) في (ت) و (ر) : بأنّ.

(٤) كما في الشرائع ٢ : ١٢١ ، ونهاية الإحكام : ٣١٤ ، وقواعد الأحكام ١ : ١٨٦ ، والدروس ٣ : ٣٣٣.

(٥) كذا في (م) ، وفي غيرها : «للآخر».

(٦) في (ظ) و (م) : «بيعهما».