درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۹۰: حجیت ظواهر قرآن ۷

 
۱

خطبه

۲

دلیل دوم قول اخباریین و رد آن

دلیل دوم برای قول اخباریین:

مرحله اول: ما اجمالا می‌دانیم که اکثر عمومات قرآن تخصیص و اکثر مطلقات قرآن، تقیید خورده‌اند و اجمالا می‌دانیم الفاظی که در قرآن به کار رفته است، از بیشتر آنها معنای مجازی اراده شده بدون اینکه قرینه در کنار آن باشد.

مرحله دوم: علم اجمالی همچنانکه مانع از اجراء اصول عملی می‌شود، همچنین مانع از اصول لفظیه (اصالت عموم، اطلاق و حقیقت) نیز می‌شود.

مرحله سوم: با وجود علم اجمالی، عمل کردن به ظاهر قرآن و به کار بستن این اصول لفظیه، جایز نیست.

جواب مرحوم شیخ به این دلیل:

جواب اول: این جواب نقضی است:

صغری: اگر علم اجمالی مانع از عمل به ظاهر قرآن شود، لازمه‌اش این است که مانع از عمل به ظاهر روایات هم شود.

بیان ملازمه: همان علم اجمالی که در ظاهر قرآن است، در ظاهر روایات هم باشد.

کبری: ولی لازم به عقیده خود شما باطل است، یعنی شما می‌گوئید اگرچه علم اجمالی است، به ظاهر روایات عمل می‌کنیم.

نتیجه: فالملزوم باطل، یعنی علم اجمالی مانع نیست و به ظاهر قرآن می‌توان عمل کرد.

جواب دوم: جواب حلی: علم اجمالی، علت برای عدم حجیت ظواهر نیست، بلکه علت برای فحص است، و لذا بعد از فحص، عمل کردن به ظاهر قرآن جایز است.

اشکال: صغری: وجوب توقف، اثر علم اجمالی است. مثلا اگر ۵۰ عام بود و اجمالا می‌دانستیم که اکثر این عامها تخصیص خورده است، باید توقف کرده و نمی‌توان به عامها عمل کرد.

کبری: و اثر علم اجمالی بعد از فحص هم موجود است. یعنی بعد از فحص، علم اجمالی باقی است و اثر آن که وجوب توقف است، باقی می‌ماند.

مثال اول: متکلم می‌گوید، جئنی بعین، بعد مخاطب فحص می‌کند و به چیزی نرسید، باید توقف کند و حق ندارد برود چیزی بیاورد.

مثال دوم: متکلم می‌گوید اکرم العالم، بعد می‌گوید لا تکرم الفساق، فرد جستجو می‌کند که وضعیت عالم فاسق چیست و نمی‌یابد، حکمش توقف است.

مثال سوم: متکلم می‌گوید اعتسل للجمعة که ظهور در وجوب دارد و جای دیگر گفته ینبغی غسل الجمعه که ظهور در مستحب دارد و نمی‌دانیم کدام قرینه است و با جستجو هم مشخص نیست و اخباری می‌گوید توقف باید کرد.

نتیجه: وجوب توقف بعد از فحص هم وجود دارد.

۳

تطبیق دلیل دوم قول اخباریین و رد آن

الثاني (دلیل دوم) من وجهي المنع (از عمل به ظاهر قرآن):

أنّا نعلم (اجمالا) بطروّ التقييد والتخصيص والتجوّز في أكثر ظواهر الكتاب، وذلك (علم اجمالی بطرو) ممّا يسقطها (ظواهر را) عن الظهور.

وفيه (دلیل دوم):

أوّلا: النقض بظواهر السنّة؛ فإنّا نقطع (اجمالا) بطروّ مخالفة الظاهر في أكثرها (ظواهر سنت).

وثانيا: أنّ هذا (علم اجمالی) لا يوجب السقوط (سقوط ظواهر از ظهور)، وإنّما يوجب (علم اجمالی) الفحص عمّا (مقید، مخصص، قرینه بر مجاز) يوجب مخالفة الظاهر.

فإن قلت: العلم الإجماليّ بوجود مخالفات الظواهر لا يرتفع أثره (علم اجمالی) ـ وهو (اثر) وجوب التوقّف ـ بالفحص (متعلق به لا یرتفع است)؛ و (شاهد بر اینکه فحص اثر ندارد:) لذا لو تردّد اللفظ بين معنيين (مثل لفظ عین)، أو علم إجمالا بمخالفة أحد الظاهرين لظاهره (احد «لفظ») ـ كما في العامّين من وجه وشبههما ـ وجب (جواب لو) التوقّف فيه (هر یک از موارد) ولو بعد الفحص.

(عبارت دیگر از اشکال است:) قلت: هذه (اشکال) شبهة ربما تورد على من استدلّ على وجوب الفحص عن المخصّص في العمومات بثبوت (متعلق به استدل است) العلم الإجماليّ بوجود المخصّصات؛ (توضیح شبهه:) فإنّ العلم الإجماليّ (به وجود مخصصات) إمّا أن يبقى أثره ولو بعد العلم التفصيليّ (بعد از فحص) بوجود عدّة مخصّصات، وإمّا أن لا يبقى، فإن بقي فلا يرتفع بالفحص، وإلاّ فلا مقتضي للفحص.

عدم جواز طلاق العبد بقوله : ﴿عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ(١).

ومن ذلك : الاستشهاد لحلّيّة بعض الحيوانات بقوله تعالى : ﴿قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً ... الآية (٢) ، إلى غير ذلك ممّا لا يحصى.

الدليل الثاني على عدم حجّية ظواهر الكتاب والجواب عنه

الثاني من وجهي المنع :

أنّا نعلم بطروّ التقييد والتخصيص والتجوّز في أكثر ظواهر الكتاب ، وذلك ممّا يسقطها عن الظهور.

وفيه :

أوّلا : النقض بظواهر السنّة ؛ فإنّا نقطع بطروّ مخالفة الظاهر في أكثرها.

وثانيا : أنّ هذا لا يوجب السقوط ، وإنّما يوجب الفحص عمّا يوجب مخالفة الظاهر.

فإن قلت : العلم الإجماليّ بوجود مخالفات الظواهر لا يرتفع أثره ـ وهو وجوب التوقّف ـ بالفحص ؛ ولذا لو تردّد اللفظ بين معنيين ، أو علم إجمالا بمخالفة أحد الظاهرين لظاهره (٣) ـ كما في العامّين من وجه وشبههما ـ وجب التوقّف فيه ولو بعد الفحص.

قلت : هذه شبهة ربما تورد على من استدلّ على وجوب الفحص

__________________

(١) الوسائل ١٥ : ٣٤١ ، الباب ٤٣ من أبواب مقدّمات الطلاق ، الحديث ٢ ، والآية من سورة النحل : ٧٥.

(٢) الوسائل ١٦ : ٣٢٤ ، الباب ٤ من أبواب كراهة لحوم الخيل والبغال ، الحديث ٦ ، والآية من سورة الأنعام : ١٤٥.

(٣) كذا في (ظ) ، (ل) و (م) ، وفي (ر) : «لظاهر الآخر».

عن المخصّص في العمومات بثبوت العلم الإجماليّ بوجود المخصّصات ؛ فإنّ العلم الإجماليّ إمّا أن يبقى أثره ولو بعد العلم التفصيليّ بوجود عدّة مخصّصات ، وإمّا أن لا يبقى ، فإن بقي فلا يرتفع بالفحص ، وإلاّ فلا مقتضي للفحص.

وتندفع هذه الشبهة : بأنّ المعلوم إجمالا هو وجود مخالفات كثيرة في الواقع فيما بأيدينا بحيث تظهر تفصيلا بعد الفحص ، وأمّا وجود مخالفات في الواقع زائدا على ذلك فغير معلوم ، فحينئذ لا يجوز (١) العمل قبل الفحص ؛ لاحتمال وجود مخصّص يظهر بالفحص (٢) ، ولا يمكن (٣) نفيه بالأصل ؛ لأجل العلم الإجماليّ ، وأمّا بعد الفحص فاحتمال وجود المخصّص في الواقع ينفى بالأصل السالم عن العلم الإجماليّ.

والحاصل : أنّ المنصف لا يجد فرقا بين ظواهر (٤) الكتاب والسنّة ، لا (٥) قبل الفحص ولا (٦) بعده.

ثمّ إنّك قد عرفت (٧) : أنّ العمدة في منع الأخباريّين من العمل بظواهر الكتاب هي الأخبار المانعة عن تفسير القرآن ، إلاّ أنّه يظهر من

__________________

(١) في (ص) ، (ر) و (ل) : «فلا يجوز».

(٢) كذا في (ت) ، (ل) ، (ه) ونسخة بدل (ص) ، وفي (ص) ، (ر) ، (ظ) و (م) بدل «بالفحص» : «بعد الفحص».

(٣) في (ت) ، (ل) و (ه) : «ولا يمكنه».

(٤) في (ت) ، (ل) و (ه) : «ظاهر».

(٥) لم ترد «لا» في (ظ) ، (ل) و (م).

(٦) لم ترد «لا» في (ظ) ، (ل) و (م).

(٧) راجع الصفحة ١٣٩.