درس فرائد الاصول - استصحاب

جلسه ۱۵۹: تعارض استصحاب با سایر امارات ۲۸

 
۱

خطبه

۲

بررسی دو اصل

مرحوم شیخ دو اصل را بررسی می‌کند:

اصل اول: اصل حجیت قول مسلم، یعنی هر قولی که از مسلمان در هر بابی از ابواب صادر شود، حجت است یعنی مطابق با واقع است.

مرحوم شیخ می‌فرمایند:

اولا: دلیلی بر این اصل نداریم و دلایلی که برای آن بیاید، باطل است.

ثانیا: بر فرض که دلیل بر این اصل داشته باشیم، لازمه‌اش تخصیص اکثر است، مثلا اصل حجیت خبر مسلم است الا در شهادات که دو عادل لازم است و الا در باب روایت که باید شرایط خاصی داشته باشد و الا در باب حدسیات و... و تخصیص اکثر هم قبیح است.

اصل دوم: اصل حجیت قول عادل.

مرحوم شیخ می‌فرمایند: ادله‌ای که برای حجیت این قانون گفته شده، کامل نیست. چون ادله نهایتا می‌گوید که عادل عمدا دروغ نمی‌گوید و این کافی نیست و باید عدم اشتباه و... هم ضمیمه شود.

مرحوم آشتیانی دو اصل دیگر را هم بررسی می‌کند، یکی اصل حجیت دو عادل و دیگری اصل حجیت ۴ عادل است که دومی را قبول می‌کند و اولی را می‌گوید امکان دارد قبول کرد.

۳

اصالت الصحه فی الاعتقادات

نکته اول: یکبار از اعتقاد یک شخص خبر داریم و بعد شک در اعتقاد او پیدا می‌کنیم که دو صورت دارد:

صورت اول: شک در این است که اعتقادش از مدرک صحیح است یا از مدرک فاسد است، در این صورت اصالت الصحه جاری می‌شود.

صورت دوم: شک در این است که اعتقادش مطابق با واقع است یا خیر، در این صورت اصالت الصحه جاری نمی‌شود.

نکته دوم: اگر ما اثبات کردیم که قول مسلمان مطابق با واقع است، اثبات نمی‌کند که اعتقادش هم مطابق با واقع است. چون ممکن است قولش خصوصیتی داشته باشد که ادله حجیت آن را ثابت کرده اما اگر ثابت شد که اعتقاد مسلمان مطابق با واقع است، اثبات می‌شود که قولش هم مطابق با واقع است، چون قول، مطابق با اعتقاد است و الاعتقاد مطابق للواقع، پس قول مطابق با واقع است.

نکته سوم: امور سه صورت دارد:

صورت اول: پی بردن به اعتقاد مخبر در این امور کافی است، مثل اعتقاد پیدا کردن به فتوای مجتهد.

صورت دوم: ملاک حجیت آن خبر دادن به واقع است.

صورت سوم: ملاک حجیت آن مطلق خبر کافی است چه خبر از واقع باشد و چه خبر از اعتقادش.

۴

تطبیق بررسی دو اصل

وربما يتوهّم: وجود الدليل العامّ (هم مربوط به فعل است و هم به قول)، من مثل الأخبار المتقدّمة الآمرة بوجوب حمل أمر المسلم على أحسنه (امر)، و (عطف بر الاخبار است) ما (ادله‌ای که) دلّ على وجوب تصديق المؤمن وعدم اتّهامه (مومن) عموما (هم در فعل و هم در قول)، و (عطف بر الدلیل است) خصوص قوله عليه‌السلام: «إذا شهد عندك المسلمون فصدّقهم»، وغير ذلك (ادله) ممّا ذكرنا في بحث حجّيّة خبر الواحد، وذكرنا عدم دلالتها (ادله ما ذکرنا).

مع أنّه لو فرض دليل عامّ (هر خبری که هر از مسلمانی می‌دهد) على حجّيّة خبر كلّ مسلم، كان الخارج منه (دلیل) أكثر من الداخل؛ لقيام الإجماع على عدم اعتباره (خبر مسلمان) في الشهادات (چون باید دو تا باشند) ولا في الروايات إلاّ مع شروط خاصّة، ولا في الحدسيّات و (عطف عام بر خاص است) النظريّات (اموری که نیاز به فکر دارد) إلاّ في موارد خاصّة، مثل الفتوى وشبهها (فتوا، مثل تعیین قیمت).

نعم يمكن أن يدّعى: أنّ الأصل في خبر العدل الحجّيّة؛ لجملة ممّا ذكرناه في أخبار الآحاد، وذكرنا ما يوجب تضعيف ذلك (اصل)، فراجع.

۵

تطبیق اصالت الصحه فی الاعتقادات

وأمّا الاعتقادات، فنقول:

إذا كان الشكّ في أنّ اعتقاده (مسلمان) ناش عن مدرك صحيح (توضیح مدرک صحیح:) من دون تقصير عنه (مسلمان) في مقدّماته (اعتقاد)، أو من مدرك فاسد لتقصير منه (مسلمان) في مقدّماته (اعتقاد)، (جواب اذا:) فالظاهر وجوب الحمل على الصحيح؛ لظاهر بعض ما مرّ: من وجوب حمل امور المسلمين على الحسن دون القبيح (و تقصیر در مقدمات قبیح است و قبیح هم از مسلمان صادر نمی‌شود).

وأمّا إذا شكّ في صحّته (اعتقاد) بمعنى المطابقة للواقع، فلا دليل على وجوب الحمل على ذلك (صحت به معنای مطابقت با واقع)، ولو ثبت ذلك (صحت اعتقاد به معنای مطابقت با واقع) أوجب حجّيّة كلّ خبر أخبر به (خبر) المسلم؛ لما عرفت: من أنّ الأصل في الخبر كونه (خبر) كاشفا عن اعتقاد المخبر.

أمّا لو ثبت حجّيّة خبره (مخبر):

فقد يعلم أنّ العبرة باعتقاده (مخبر) بالمخبر به، كما في المفتي (مجتهد) وغيره (مثل اهل خبره در هر چیزی) ممّن يعتبر نظره في المطلب، فيكون خبره (مخبر) كاشفا عن الحجّة (اعتقاد) لا نفسها (حجت).

وقد يعلم من الدليل حجّيّة خصوص إخباره (مخبر) بالواقع، حتّى لا يقبل منه (مخبر) قوله: اعتقد بكذا.

وقد يدلّ الدليل على حجّيّة خصوص شهادته (مخبر) المتحقّقة تارة بالإخبار عن الواقع، واخرى بالإخبار بعلمه (باعتقاده).

والمتّبع في كلّ مورد ما دلّ عليه الدليل، وقد يشتبه مقدار دلالة الدليل.

ويترتّب على ما ذكرنا قبول تعديلات (حکم به عادل بودن) أهل الرجال المكتوبة في كتبهم، و (عطف بر قبول است) صحّة التعويل (اعتماد) في العدالة على اقتداء العدلين.

المسلم عن القبيح في المقام. لكنّ المستند فيه ليس تلك الأدلّة.

الثالث : من جهة كونه صادقا في الواقع أو كاذبا. وهذا معنى حجّيّة خبر المسلم لغيره ، فمعنى حجّيّة خبره صدقه. والظاهر عدم الدليل على وجوب الحمل على الصحيح بهذا المعنى ، والظاهر عدم الخلاف في ذلك ؛ إذ لم يقل أحد بحجّيّة كلّ خبر صدر من مسلم ، ولا دليل يفي بعمومه عليه ، حتّى نرتكب دعوى خروج ما خرج بالدليل (١).

وربما يتوهّم : وجود الدليل العامّ ، من مثل الأخبار المتقدّمة (٢) الآمرة بوجوب حمل أمر المسلم على أحسنه ، وما دلّ على وجوب تصديق المؤمن وعدم اتّهامه عموما ، وخصوص قوله عليه‌السلام : «إذا شهد عندك المسلمون فصدّقهم» ، وغير ذلك ممّا ذكرنا في بحث حجّيّة خبر الواحد ، وذكرنا عدم دلالتها (٣).

مع أنّه لو فرض دليل عامّ على حجّيّة خبر كلّ مسلم ، كان الخارج منه أكثر من الداخل ؛ لقيام الإجماع على عدم اعتباره في الشهادات ولا في الروايات إلاّ مع شروط خاصّة ، ولا في الحدسيّات والنظريّات إلاّ في موارد خاصّة ، مثل الفتوى وشبهها.

نعم يمكن أن يدّعى : أنّ الأصل في خبر العدل الحجّيّة ؛ لجملة

__________________

(١) في أكثر النسخ زيادة : «من الداخل» ، ولكنّها لم ترد في (ن) ، وشطب عليها في (خ).

(٢) المتقدّمة في الصفحة ٣٤٦ ـ ٣٤٧.

(٣) راجع مبحث الظنّ ١ : ٢٩١ ـ ٢٩٥.

ممّا (١) ذكرناه في أخبار الآحاد ، وذكرنا ما يوجب تضعيف ذلك ، فراجع (٢).

أصالة الصحّة في الاعتقادات

وأمّا الاعتقادات ، فنقول :

إذا كان الشكّ في أنّ اعتقاده ناش عن مدرك صحيح من دون تقصير عنه في مقدّماته ، أو من مدرك فاسد لتقصير منه في مقدّماته ، فالظاهر وجوب الحمل على الصحيح ؛ لظاهر بعض ما مرّ : من وجوب حمل امور المسلمين على الحسن دون القبيح.

وأمّا إذا شكّ في صحّته بمعنى المطابقة للواقع ، فلا دليل على وجوب الحمل على ذلك ، ولو ثبت ذلك أوجب حجّيّة كلّ خبر أخبر به المسلم ؛ لما عرفت (٣) : من أنّ الأصل في الخبر كونه كاشفا عن اعتقاد المخبر.

أمّا لو ثبت حجّيّة خبره :

فقد يعلم أنّ العبرة باعتقاده بالمخبر به ، كما في المفتي وغيره ممّن يعتبر نظره في المطلب ، فيكون خبره كاشفا عن الحجّة لا نفسها.

وقد يعلم من الدليل حجّيّة خصوص إخباره بالواقع ، حتّى لا يقبل منه قوله : اعتقد بكذا.

وقد يدلّ الدليل على حجّيّة خصوص شهادته المتحقّقة تارة بالإخبار عن الواقع ، واخرى بالإخبار بعلمه.

__________________

(١) في (ت) و (ه) بدل «ممّا» : «ما».

(٢) راجع مبحث الظنّ ١ : ٢٥٤ ـ ٢٦٢.

(٣) في الصفحة ٣٨١.

والمتّبع في كلّ مورد ما دلّ عليه الدليل ، وقد يشتبه مقدار دلالة الدليل.

ويترتّب على ما ذكرنا قبول تعديلات أهل الرجال المكتوبة في كتبهم ، وصحّة التعويل في العدالة على اقتداء العدلين.