درس فرائد الاصول - استصحاب

جلسه ۹۶: تنبیهات استصحاب ۵۲

 
۱

خطبه

۲

استدلال کتابی به استصحاب نبوت حضرت موسی و جواب اول و دوم آن

بین یک عالم شیعی و علمای اهل کتاب مناظره درگرفت، عالم کتابی گفت شما شیعیان استصحاب را قبول دارید، پس استصحاب نبوت حضرت موسی کنید.

از این مناظره چند جواب داده شده است:

جواب اول: مرحوم شیخ فرمودند استصحابی که از اصول عملیه است در امور اعتقادی جاری نمی‌شود و استصحابی که از ظنون است اولا در امور اعتقادی جاری نیست و بر فرض جاری باشد، این ظن حجت نیست.

جواب دوم: ما موسی و عیسی را قبول داریم که به نبوت رسول اکرم اعتراف کرده باشد، حال ما بعد از آمدن رسول اکرم، به حسب اعتراف خودشان، نبوت ایشان از بین می‌برد.

اشکال کتابی: موسی که کلی نیست که گفته شود دو نوع موسی داریم یکی به نبوت رسول اکرم اقرار کرده و یکی به نبوت ایشان خیر، بلکه یک موسی بیشتر نداریم، پس شما باید نسخ نبوت ایشان را اثبات کنید که نمی‌توانید این کار را کنید.

شیخ انصاری: این اشکال وارد است و این جواب عالم شیعی عین جواب امام رضا به جاثلیق است.

استاد: حرف شیخ باطل است، حاج آقا رضا همدانی توضیح بطلان این حرف را داده است.

۳

تطبیق استدلال کتابی به استصحاب نبوت حضرت موسی و جواب اول و دوم آن

ثمّ إنّه قد اجيب عن استصحاب الكتابيّ المذكور بأجوبة:

منها (اجوبه): ما (جوابی) حكي عن بعض الفضلاء المناظرين له (عالم کتابی):

وهو (جواب) أنّا نؤمن ونعترف بنبوّة كلّ موسى وعيسى أقرّ (موسی و عیسی) بنبوّة نبيّنا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم، و (عطف بر نومن است) كافرٌ بنبوّة كلّ من لم يقرّ بذلك (نبوت پیامبر اکرم). وهذا (جواب) مضمون ما ذكره مولانا الرضا عليه‌السلام في جواب الجاثليق.

وهذا الجواب بظاهره (جواب) مخدوش بما عن الكتابيّ: من أنّ موسى بن عمران أو عيسى بن مريم شخص واحد وجزئيّ حقيقيّ اعترف المسلمون وأهل الكتاب بنبوّته (موسی او عیسی)، فعلى المسلمين نسخها (نبوت).

وأمّا ما (جوابی) ذكره الإمام عليه‌السلام، فلعلّه (امام) أراد به (جواب) غير ظاهره (جواب)، بقرينة ظاهرة بينه (امام رضا) وبين الجاثليق. وسيأتي ما يمكن أن يؤوّل به (توجیه).

۴

جواب سوم

جواب سوم: مرحوم نراقی: یک زمانی یقین به عدم نبوت حضرت موسی و همچنین یقین به نبوت حضرت موسی داریم در زمانی، و الان شک داریم، حال استصحاب نبوت با استصحاب عدم نبوت تعارض می‌کند و تساقط می‌کند.

رد: جواب آن قبلا گذشت مفصلا.

۵

تطبیق جواب سوم

ومنها (اجوبه): ما (جوابی) ذكره بعض المعاصرين: من أنّ استصحاب النبوّة معارض باستصحاب عدمها (نبوت) الثابت (صفت عدم است) قبل حدوث أصل النبوّة؛ بناء على أصل (قانون) فاسد تقدّم حكايته (قانون) عنه (بعض المعاصرین)، وهو (قانون فاسد): أنّ الحكم الشرعيّ (مثل نبوت حضرت موسی) الموجود يقتصر فيه (حکم شرعی موجود) على القدر المتيقّن (از زمان ادعای نبوت تا زمانی که نبی جدید نیامده)، وبعده (قدر متیقن) (نبی جدید آمد) يتعارض استصحاب وجوده (حکم شرعی) واستصحاب عدمه (حکم شرعی).

وقد أوضحنا فساده بما لا مزيد عليه.

۶

جواب چهارم

جواب سوم: محقق قمی:

مرحله اول: چیزی که می‌خواهد استصحاب شود، اول باید مقدار قابلیت آن برای بقاء بدست بیاید و بعد در همان محدوده استصحابش کنید. مثلا در استصحاب حیات، باید اول مقدار قابلیت بقاء زید مشخص شود و در همین محدوده استصحاب شود مثلا تا شصت سال و بعد از آن دیگر حق استصحاب ندارد. مثلا شک است که در اتاق حیوان فیل بوده یا گنجشک که مقدار قابلیت بقاء این دو یک سال است و اگر بشتر شد، دیگر استصحاب درست نیست.

۷

تطبیق جواب چهارم

ومنها (اجوبه): ما ذكره في القوانين ـ بانيا (مبتنی کرده است) له (جواب را) على ما تقدّم منه في الأمر الأوّل (تنبیه اول): من أنّ الاستصحاب مشروط بمعرفة استعداد (قابلیت) المستصحب (برای بقاء)، فلا يجوز استصحاب حياة الحيوان المردّد بين حيوانين مختلفين في الاستعداد بعد انقضاء مدّة استعداد أقلّهما (دو حیوان) استعدادا ـ قال: إنّ موضوع (مستصحب) الاستصحاب لا بدّ أن يكون متعيّنا (از نظر استعداد) حتّى يجري (استصحاب) على منواله (موضوع)

۸

مرحله دوم جواب چهارم

مرحله دوم: ما یقین داریم به نوبت فی الجمله حضرت موسی (مطلق النبوه)، یعنی یقین داریم که خداوند حضرت موسی را نبی کرده است و این کلی است چون قابلیت انطباق بر سه مصداق دارد: ۱. انت نبیی الی یوم الیامه ۲. انت نبیی الی زمان محمد ۳. انت نبیی؛

۹

تطبیق مرحله دوم جواب چهارم

 ولم يتعيّن هنا إلاّ النبوّة في الجملة، وهي (نبوت فی الجمله) كلّيّ من حيث (جهت) إنّها (نبوت فی الجمله) قابلة للنبوّة إلى آخر الأبد، بأن يقول الله جلّ ذكره لموسى عليه‌السلام: «أنت نبيّي وصاحب ديني إلى آخر الأبد». و (عطف بر لنبوت است) لأن يكون (نبوت فی الجمله) إلى زمان محمّد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم، بأن يقول له (موسی): «أنت نبيّي ودينك باق إلى زمان محمّد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم». و (عطف بر لنبوت است) لأن يكون غير مغيّاً بغاية، بأن يقول: «أنت نبيّي» بدون أحد القيدين. 

۱۰

ادامه مرحله دوم جواب چهارم

حال شمای کتابی یا باید اثبات کنید نبوت حضرت موسی به صورت اول یا سوم است در حالی که نمی‌توانی اثبات کنی چون کلی است و انطباق بر هر یک از مصادیق نیاز به دلیل دارد و اگر اولی را ثابت کنی، نیاز به استصحاب ندارد.

۱۱

تطبیق ادامه مرحله دوم جواب چهارم

فعلى الخصم أن يثبت: إمّا التصريح بالامتداد (امتداد نبوت) إلى آخر الأبد، أو الإطلاق (اطلاق قسمی). ولا سبيل إلى الأوّل (تصریح بالامتداد)، مع أنّه (تصریح بالامتداد) يخرج عن الاستصحاب. ولا إلى الثاني (اطلقا قسمی)؛ لأنّ الإطلاق في معنى (مایه‌های) القيد (همانطور که قید نیاز به اثبات دارد، اطلاق هم نیاز به اثبات دارد)، فلا بدّ من إثباته (اطلاق قسمی). ومن المعلوم أنّ مطلق النبوّة (نبوت فی الجمله) غير النبوّة المطلقة، والذي يمكن استصحابه («الذی») هو (الذی) الثاني (نبوت مطلقه) دون الأوّل (مطلق النبوه)؛ إذ الكلّي (مطلق نبوه) لا يمكن استصحابه (کلی) إلاّ بما يمكن من بقاء أقلّ أفراده (کلی)، انتهى موضع الحاجة.

على عدمه بحكم العادة ، بل العقل ، فغرض الكتابيّ إثبات حقّية دينه بأسهل الوجهين.

بعض الأجوبة عن استصحاب الكتابي ومناقشتها

ثمّ إنّه قد اجيب عن استصحاب الكتابيّ المذكور بأجوبة :

منها : ما حكي (١) عن بعض الفضلاء المناظرين له :

١ ـ ما ذكره بعض الفضلاء

وهو أنّا نؤمن ونعترف بنبوّة كلّ موسى وعيسى أقرّ بنبوّة نبيّنا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ، وكافر (٢) بنبوّة كلّ من لم يقرّ بذلك. وهذا مضمون ما ذكره مولانا الرضا عليه‌السلام في جواب الجاثليق (٣).

وهذا الجواب بظاهره مخدوش بما عن الكتابيّ : من أنّ موسى بن عمران أو عيسى بن مريم شخص واحد وجزئيّ حقيقيّ اعترف المسلمون وأهل الكتاب بنبوّته ، فعلى المسلمين نسخها.

وأمّا ما ذكره الإمام عليه‌السلام (٤) ، فلعلّه أراد به غير ظاهره ، بقرينة ظاهرة بينه وبين الجاثليق. وسيأتي ما يمكن أن يؤوّل به.

٢ ـ ما ذكره الفاضل النراقي

ومنها : ما ذكره بعض المعاصرين (٥) : من أنّ استصحاب النبوّة معارض باستصحاب عدمها الثابت قبل حدوث أصل النبوّة ؛ بناء على أصل فاسد تقدّم حكايته عنه ، وهو : أنّ الحكم الشرعيّ الموجود يقتصر فيه على القدر المتيقّن ، وبعده يتعارض استصحاب وجوده

__________________

(١) حكاه المحقّق القمي في القوانين ٢ : ٧٠.

(٢) كذا في النسخ ، والمناسب : «نكفر».

(٣) راجع عيون أخبار الرضا عليه‌السلام ١ : ١٥٧ ، والاحتجاج ٢ : ٢٠٢.

(٤) في نسخة بدل (ص) زيادة : «في جواب الجاثليق».

(٥) هو الفاضل النراقي ، انظر مناهج الأحكام : ٢٣٧.

واستصحاب عدمه.

وقد أوضحنا فساده بما لا مزيد عليه (١).

٣ ـ ما ذكره المحقّق القمّي

ومنها : ما ذكره في القوانين ـ بانيا له على ما تقدّم منه في الأمر الأوّل : من أنّ الاستصحاب مشروط بمعرفة استعداد المستصحب ، فلا يجوز استصحاب حياة الحيوان المردّد بين حيوانين مختلفين في الاستعداد بعد انقضاء مدّة استعداد أقلّهما استعدادا ـ قال :

إنّ موضوع الاستصحاب لا بدّ أن يكون متعيّنا حتّى يجري على منواله ، ولم يتعيّن هنا إلاّ النبوّة في الجملة ، وهي كلّيّ من حيث إنّها قابلة للنبوّة إلى آخر الأبد ، بأن يقول الله جلّ ذكره لموسى عليه‌السلام : «أنت نبيّي وصاحب ديني إلى آخر الأبد». ولأن يكون إلى زمان محمّد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ، بأن يقول له : «أنت نبيّي ودينك باق إلى زمان محمّد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم». ولأن يكون غير مغيّا بغاية ، بأن يقول : «أنت نبيّي» بدون أحد القيدين. فعلى الخصم أن يثبت : إمّا التصريح بالامتداد إلى آخر الأبد ، أو الإطلاق. ولا سبيل إلى الأوّل ، مع أنّه يخرج عن الاستصحاب. ولا إلى الثاني ؛ لأنّ الإطلاق في معنى القيد ، فلا بدّ من إثباته. ومن المعلوم أنّ مطلق النبوّة غير النبوّة المطلقة ، والذي يمكن استصحابه هو الثاني دون الأوّل ؛ إذ الكلّي لا يمكن استصحابه إلاّ بما يمكن من بقاء أقلّ أفراده (٢) ، انتهى موضع الحاجة.

وفيه :

__________________

(١) راجع الصفحة ٢٠٨ ـ ٢١٣.

(٢) القوانين ٢ : ٧٠.