درس مکاسب محرمه

جلسه ۲۸۳: جوائز سلطان ۵

 
۱

خطبه

۲

ادامه راه اول

سلطان جائر، بر دو صورت است:

صورت اول: سلطان جائر، مامون از کذب است، یعنی اهل کذب نیست و می‌گوید این جایزه از اموال خودم است، در این صورت اخبار این سلطان، رافع کراهت اخذ جایزه است. چون صغری: منشا کراهت اخذ هدیه، ظن به غصبی بودن هدیه است. کبری: ظن به غصبی بودن هدیه با اخبار سلطان کذائی، منتفی می‌شود چون صادق است. نتیجه: منشا کراهت اخذ هدیه با اخبار سطلان کذائی، منتفی می‌شود.

صورت دوم: سلطان جائر، مامون از کذب نیست (اهل کذب هست)، اخبار این سلطان رافع کراهت اخذ هدیه نیست. چون: صغری: منشا کراهت اخذ هدیه، ظن به غصبی بودن هدیه است. کبری: ظن به غصبی بودن هدیه با اخبار سلطان کذائی، منتفی نمی‌شود چون کاذب است. نتیجه: منشا کراهت اخذ هدیه با اخبار سطلان کذائی، منتفی نمی‌شود.

۳

تطبیق ادامه راه اول

ويمكن أن يكون المستند (دلیل ارتفاع کراهت اخذ هدیه از مجیز) ما (ادله‌ای) دلّ على قبول قول ذي اليد (سلطان جائر) فيعمل بقوله (سلطان جائر)، كما لو قامت البيّنة على تملّكه (سلطان جائر)، وشبهة (احتمال) الحرمة (حرام بودن هدیه) وإن لم ترتفع (شبهه) بذلك (قول سلطان جائر)، إلاّ أنّ الموجب للكراهة (کراهت اخذ هدیه) ليس (موجب) مجرّد الاحتمال (احتمال حرام بودن هدیه)، وإلاّ (اگر احتمال حرمت، موجب کراهت باشد) لعمّت الكراهة أخذ المال من كلّ أحد، بل الموجب له (کراهت): كون الظالم مظنّةَ (محل ورود ظن) الظلم (ظلم به مردم) و (عطف بر ظلم است) الغصب و (عطف بر مظنه است) غير متورّع عن المحارم (محرمات)، نظير كراهة (که با اخبار به عدم نجاست، مرتفع می‌شود) سؤر مَن لا يتوقّى (پرهیز نمی‌کند) النجاسة، وهذا المعنى (مظنه ظلم و غصب) يرتفع بإخباره (سلطان جائر)، (استثناء از یرتفع:) إلاّ إذا كان خبره (ظالم) ك‍«يده (ظالم)» مظنّة للكذب؛ لكونه (سلطان جائر) ظالماً غاصباً، فيكون خبره (ظالم) حينئذ (که مظنه کذب است) ك‍«يَدِه (ظالم) وتصرّفه (ظالم)» غير مفيد إلاّ للإباحة الظاهرية (اباحه ظاهریه هدیه) الغير المنافية للكراهة، فيخصّ الحكم برفع الكراهة (کراهت اخذ هدیه) بما إذا كان (سلطان جائر) مأموناً في خبره (سلطان جائر)، وقد صرّح الأردبيلي قدس‌سره بهذا القيد (مامون بودن از کذب در خبر) في إخبار وكيله (سلطان جائر) (پس به طریق اولی سلطان جائر باید مامون از کذب باشد).

۴

نکته

قیل: خبر دادن سلطان جائر، مثل ید او است و ید، رافع کراهت نیست، در نتیجه خبر دادن سلطان جائر، رافع کراهت نیست.

رد: اینکه گفته می‌شود اخبار مثل ید است در جایی است که مامون از کذب نباشد نه جایی که مامون از کذب باشد.

۵

تطبیق نکته

وبذلك (به واسطه این که اخبار ظالم با مامون بودن ظالم از کذب، موجب ارتفاع کراهت است) يندفع ما يقال: (بیان ما:) من أنّه لا فرق بين يد (که مظنه ظلم و غصب است) الظالم وتصرفه (ظالم)، وبين خبره (ظالم)، في كون كلٍّ منهما (ید و خبر) مفيداً للملكيّة (ملکیت جائر) الظاهرية غير (صفت ملکیت ظاهریه است) منافٍ للحرمة (احتمال حرمت) الواقعية المقتضية للاحتياط، (نتیجه:) فلا وجه لوجود الكراهة (کراهت اخذ هدیه) الناشئة عن حسن الاحتياط مع اليد (اخبار ندهد)، وارتفاعها (کراهت) مع الأخبار، فتأمّل (ایروانی، ج۱، ص ۲۳۰: ادله که می‌گوید احتیاط حسن است، اطلاق دارد و شامل اخبار و ید هر دو می‌شود).

ويمكن أن يكون المستند ما دلّ على قبول قول (١) ذي اليد (٢) فيعمل بقوله ، كما لو قامت البيّنة على تملّكه ، وشبهة الحرمة وإن لم ترتفع بذلك ، إلاّ أنّ الموجب للكراهة ليس مجرّد الاحتمال ، وإلاّ لعمّت (٣) الكراهة أخذ المال من كلّ أحد ، بل الموجب له : كون الظالم مظنّة الظلم والغصب وغير متورّع عن المحارم ، نظير كراهة سؤر مَن لا يتوقّى النجاسة ، وهذا المعنى يرتفع بإخباره ، إلاّ إذا كان خبره ك‍ «يده» مظنّة للكذب ؛ لكونه ظالماً غاصباً ، فيكون خبره حينئذ ك‍ «يَدِه وتصرّفه» غير مفيد إلاّ للإباحة الظاهرية الغير المنافية للكراهة ، فيخصّ (٤) الحكم برفع الكراهة بما إذا كان مأموناً في خبره ، وقد صرّح الأردبيلي قدس‌سره بهذا القيد في إخبار وكيله (٥). وبذلك يندفع ما يقال (٦) : من أنّه لا فرق بين يد الظالم وتصرفه ، وبين خبره ، في كون كلٍّ منهما مفيداً للملكيّة الظاهرية غير منافٍ للحرمة الواقعية المقتضية للاحتياط ، فلا وجه لوجود الكراهة الناشئة عن حسن الاحتياط مع اليد ، وارتفاعها مع الأخبار ، فتأمّل.

__________________

(١) لم ترد «قول» في «ن» ، وكتب عليها في «خ» : زائد.

(٢) انظر الوسائل ١٨ : ٢١٤ ، الباب ٢٥ من أبواب كيفية الحكم وآداب القاضي.

(٣) في «ص» : عمت.

(٤) في مصححة «ن» ونسخة بدل «ص» و «ش» : فيختصّ.

(٥) راجع مجمع الفائدة ٨ : ٨٦.

(٦) لم نقف على القائل.