درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۷۲: حجیت مطلقه امارات ظنیه ۱۰

 
۱

خطبه

۲

نظریه سوم در حجیت امارات ظنیه و رد آن

درباره حجیت امارات ظنیه، سه نظریه وجود دارد:

نظریه اول: مشهور: حجیت امارات ظنیه، امکان وقوعی دارد.

نظریه دوم: ابن قبه: حجیت امارات ظنیه، امتناع وقوعی دارد.

نظریه سوم: نظریه عقّال و ابن شریح و ابوالحسین بصری: حجیت امارات ظنیه، واجب وقوعی است. یعنی بر شارع واجب است امارات ظنیه را در حق مکلفین، حجت کند. به دو دلیل که در قلائد، ص ۳۶ و بحرالفوائد ص ۷۱ آمده است.

رد نظریه سوم: در کلام این سه، دو احتمال است:

احتمال اول: یحتمل کلام ایشان، مربوط به زمان انسداد باشد. در این احتمال دو صورت وجود دارد:

صورت اول: مرادشان، وجوب امضائی است، یعنی بر شارع واجب است که حکم عقل به حجیت مطلق ظن را امضاء کند، در این صورت کلام این سه نفر بر فرض پذیرش انسداد، صحیح است.

صورت دوم: مرادشان، وجوب جعل بالخصوص است، یعنی بر شارع واجب است امارات مخصوصی را حق مکلفین حجت کند، در این صورت کلامشان باطل است. به دلیل:

صغری: حجیت امارات مخصوصه از طرف شارع با وجوب حکم عقل به حجیت مطلق ظن، لغو است.

کبری: و لغو بر شارع محال است.

نتیجه: حجیت اماراتی مخصوص از طرف شارع با وجود حکم عقل به حجیت ظن، محال است.

تبصره: مگر اینکه بعضی از امارات پیش شارع خصوصیت دارند و به خاطر این خصوصیت می‌تواند بخاطر آن بعضی از امارات را حجت کند و بعضی را خیر.

احتمال دوم: یحتمل کلام ایشان، مربوط به زمان انفتاح باشد که دو صورت دارد:

صورت اول: مرادشان، وجوب تعیینی است، یعنی شارع بگوید اعمل بالامارة الظنیة فقط دون العلم، در این صورت کلامشان باطل است.

صورت دوم: مرادشان، وجوب تخییری است، یعنی بر شارع بگوید مکلف مخیر است به امارات ظنیه عمل کند یا به علم، در این صورت هم کلامشان باطل است. چون عقل این کار را نمی‌کند.

تبصره: مگر اینکه در تحصیل علم مشقت باشد، یعنی برای مکلف مشقت دارد که تحصیل علم کند که دو صورت دارد:

صورت اول: برای بعضی از امارات، خصوصیتی نزد شارع است، در این صورت واجب تخییری معنا دارد، چون تحصیل عمل مشقت دارد و شارع می‌گوید مخیر هستی.

صورت دوم: برای بعضی از امارات، خصوصیتی نزد شارع نیست، در این صورت واجب تخییری معنا ندارد و بر شارع واجب است که مطلق امارات را حجت کند.

۳

تطبیق نظریه سوم در حجیت امارات ظنیه و رد آن

ثمّ إنّه ربما ينسب إلى بعض: إيجابُ التعبّد بخبر الواحد أو مطلق الأمارة على (متعلق به ایجاب است) الله تعالى، بمعنى قبح تركه (تعبد) منه (خداوند)، في مقابل قول ابن قبة.

فإن أراد (بعض) به (ایجاب تعبد) وجوب إمضاء (امضاء کردن شارع) حكم العقل بالعمل به (عمل کردن به خبر واحد یا مطلق اماره) عند عدم التمكّن من العلم (انسداد) وبقاء التكليف، فحسن (بر فرض قبول انسداد).

وإن أراد (بعض) وجوب الجعل (قرار دادن حجیت) بالخصوص (امارات مخصوص) في حال الانسداد، فممنوع؛ إذ جعل (قرار دادن شارع) الطريق (اماره ظنیه) بعد انسداد باب العلم إنّما يجب عليه (شارع) إذا لم يكن هناك (در انسداد) طريق عقليّ وهو (طریق عقلی) الظنّ، (تبصره:) إلاّ أن يكون لبعض الظنون في نظره (شارع) خصوصيّة.

وإن أراد (بعض) حكم صورة الانفتاح:

فإن أراد (بعض) وجوب التعبّد (حجیت) العينيّ (تعیینی) فهو (مراد) غلط؛ لجواز (امکان) تحصيل العلم معه (تعبد) قطعا.

وإن أراد (بعض) وجوب التعبّد به (خبر یا مطلق اماره) تخييرا، فهو (وجوب تخییری) ممّا لا يدركه («ما») العقل؛ إذ لا يعلم العقل بوجود مصلحة في الأمارة يتدارك بها (مصلحت)، مصلحة الواقع التي تفوت بالعمل بالأمارة.

(تبصره:) اللهمّ إلاّ أن يكون في تحصيل العلم حرج يلزم في العقل رفع (برداشتن شارع) إيجابه (تحصیل عمل) بنصب أمارة هي (اماره) أقرب من غيرها (اماره) إلى الواقع أو (طبق معنای سببیت:) أصحّ في نظر الشارع من غيره (اماره) في مقام البدليّة (بدل شدن محتوای اماره از واقع) عن الواقع، وإلاّ (بعضی از امارات خصوصیتی ندارد) فيكفي إمضاؤه (شارع) للعمل بمطلق الظنّ كصورة الانسداد.

حكم الشارع بوجوب البناء على كون مؤدّاها هو الواقع ، نعم هذه ليست أحكاما فعليّة بمجرّد وجودها الواقعي.

وتلخّص من جميع ما ذكرنا : أنّ ما ذكره ابن قبة ـ من استحالة التعبّد بخبر الواحد أو بمطلق الأمارة الغير العلميّة ـ ممنوع على إطلاقه ، وإنّما يقبح (١) إذا ورد التعبّد على بعض الوجوه ، كما تقدّم تفصيل ذلك.

القول بوجوب التعبّد بالأمارة والمناقشة فيه

ثمّ إنّه ربما ينسب إلى بعض (٢) : إيجاب التعبّد بخبر الواحد أو مطلق الأمارة على الله تعالى ، بمعنى قبح تركه منه ، في مقابل قول ابن قبة.

فإن أراد (٣) به وجوب إمضاء حكم العقل بالعمل به عند عدم التمكّن من العلم وبقاء التكليف ، فحسن.

وإن أراد (٤) وجوب الجعل بالخصوص في حال الانسداد ، فممنوع ؛ إذ جعل الطريق بعد انسداد باب العلم إنّما يجب عليه إذا لم يكن هناك طريق عقليّ وهو الظنّ ، إلاّ أن يكون لبعض الظنون في نظره خصوصيّة (٥).

وإن أراد حكم صورة الانفتاح :

__________________

(١) في (ص) و (ظ) : «يصحّ» ، وفي غيرهما ونسخة بدل (ص) ما أثبتناه.

(٢) حكي هذا المذهب عن ابن سريج وغيره ، انظر العدّة ١ : ٩٨ ، والمعتمد للبصري ٢ : ١٠٦ ، والإحكام للآمدي ٢ : ٦٥.

(٣) في (ر) ، (ظ) ، (ل) و (م) : «اريد».

(٤) في (ظ) و (م) : «اريد».

(٥) لم ترد «إلاّ أن ـ إلى ـ خصوصيّة» في (ظ) ، (ل) و (م).

فإن أراد وجوب التعبّد العينيّ فهو غلط ؛ لجواز تحصيل العلم معه قطعا.

وإن أراد وجوب التعبّد به تخييرا ، فهو ممّا لا يدركه العقل ؛ إذ لا يعلم العقل بوجود مصلحة في الأمارة يتدارك بها مصلحة الواقع التي تفوت بالعمل بالأمارة.

اللهمّ إلاّ أن يكون في تحصيل العلم حرج يلزم في العقل رفع إيجابه بنصب أمارة هي أقرب من غيرها إلى الواقع أو أصحّ في نظر الشارع من غيره في مقام البدليّة عن الواقع ، وإلاّ فيكفي إمضاؤه للعمل بمطلق الظنّ كصورة الانسداد (١).

__________________

(١) لم ترد في (ظ) و (م) : «وإلاّ فيكفي ـ إلى ـ الانسداد» ، ولم ترد في (ل) : «عن الواقع ـ إلى ـ الانسداد» ، وفي (ه) زيادة : «أو في الجملة».