درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۱۹۶: حجیت خبر واحد ۳۶

 
۱

خطبه

۲

خلاصه مباحث گذشته

بحث در آیه سوال بود برای حجیت خبر واحد.

نحوه دلالت به این گونه است که آیه می‌گوید بر شما واجب است از اهل ذکر سوال کنید و این اهل ذکر اعم از راوی و غیر آن است و وقتی سوال کردن واجب شد، جواب دادن راوی هم واجب می‌شود و قبول کردن این جواب هم واجب است چه این جواب به صورت خبر واحد باشد و چه نباشد. پس حجیت خبر واحد فهمیده می‌شود.

به این آیه سه اشکال وارد شده که دو اشکال بیان شد.

۳

اشکال سوم بر آیه سوال

اشکال سوم: بر فرض این مطلب را قبول کنیم که مقصود خداوند از واجب کردن سوال این است که جواب قبول شود تعبدا (چه جواب علمی باشد و چه نباشد)، اشکال سوم وارد بر آیه این است که آیه دلالت بر حجیت فتوای مجتهد بر مقلد دارد و دلالت بر حجیت روایت ندارد.

چون به راوی به عنوان اینکه الفاظ امام را نقل می‌کند و عالم به الفاظ امام است (که همین جنبه برای مجتهد منقول الیه مفید است)، عرفا اهل الذکر نمی‌گویند، در نتیجه آیه، حجیت روایت راوی را اثبات نمی‌کند، ولی به مجتهد به عنوان اینکه احکام را نقل می‌کند، احکامی که عن اجتهادٍ به آنها علم پیدا کرده است (که همین جنبه برای مقلد مفید است)، عرفا اهل الذکر می‌گویند، در نتیجه آیه حجیت فتوای مجتهد را اثبات می‌کند.

اشکال: روات بر دو نوع هستند:

اول: بعضی از روات، اهل علم نیستند، بلکه تنها حافظ الفاظ امام می‌باشند.

دوم: بعضی از روات، اهل علم هستند (عالم به مضمون روایت)، به مقتضای آیه روایت این نوع راوی، حجت است، پس اینکه گفته شد آیه دلیل بر حجیت روایت نیست، صحیح نمی‌باشد، بلکه آیه دلالت بر حجیت روایت راوی نوع دوم دارد.

جواب: در راوی نوع دوم، دو جهت وجود دارد:

اول: از جهت اینکه عالم به مضمون روایت است، به او اهل العلم گفته می‌شود.

این جنبه راوی، برای مقلد نافع است.

دوم: از جهت اینکه مخبر از الفاظ امام است، به او اهل العلم نمی‌گویند، این جنبه راوی برای مجتهد نافع است.

آیه دال بر حجیت نقل از جنبه اول است، نه دوم و حال آنکه آیه در صورتی دلیل بر حجیت خبر واحد می‌شود که دال بر حجیت نقل از جنبه دوم باشد (الشامل لا یفید و المفید لا یشمل).

با جوابی که از این اشکال داده شد، جواب از اشکال دیگری نیز روشن می‌شود.

اشکال: از راه اجماع مرکب گفته می‌شود اگر آیه دلالت بر حجیت روایتی که راوی آن عالم است، می‌کند، این آیه دلالت بر حجیت کل روایات دارد.

جواب: این اشکال در صورتی است که آیه، شامل حجیت راوی عالم به ما هو عالم مطلقا بشود اما گفتیم اینگونه نیست.

۴

تطبیق اشکال سوم بر آیه سوال

وثالثا: لو سلّم حمله (وجوب سوال) على إرادة (اراده کردن خداوند) وجوبَ السؤال للتعبّد بالجواب لا (عطف بر للتعبد است) لحصول العلم منه (جواب)، قلنا (جواب لو است): إنّ المراد من أهل العلم (اهل الذکر) ليس مطلق مَن علم ولو بسماع رواية من الإمام عليه‌السلام؛ وإلاّ (اگر مقصود از اهل العلم، مطلق عالم باشد) لدلّ (آیه) على حجّيّة قول كلّ عالم بشيء ولو من طريق السمع والبصر، مع أنّه يصحّ سلب هذا العنوان (عالم) عن مطلق من أحسّ شيئا بسمعه («من») أو بصره («من»)، والمتبادر من وجوب سؤال أهل العلم ـ بناء على إرادة التعبّد بجوابهم (اهل العلم) ـ هو (المتبادر - خبر المتبادر است) سؤالهم (سوال کردن از اهل علم) عمّا هم (اهل العلم) عالمون به («ما») ويعدّون (اهل العلم) من أهل العلم في مثله («ما»)، فينحصر مدلول الآية في التقليد؛

ولذا تمسّك به (آیه) جماعة على وجوب التقليد على العامّي.

وبما (تبادری که) ذكرنا يندفع ما يتوهّم: من (بیان ما است) أنّا نفرض الراوي من أهل العلم، فإذا وجب (به مقتضای آیه) قبول روايته (اهل العلم) وجب قبول رواية مَن (راوی) ليس من أهل العلم بالإجماع المركّب.

حاصل وجه الاندفاع (اندفاع توهم): أنّ سؤال (سوال کردن مجتهد از) أهل العلم (راوی اهل الذکر) عن الألفاظ التي سمعوها (اهل علم، الفاظ را) من الإمام عليه‌السلام والتعبّد (متعبد شدن مجتهد) بقولهم (اهل العلم) فيها (الفاظ)، ليس سؤالا من أهل العلم من حيث هم أهل العلم؛ ألا ترى أنّه لو قال: «سل الفقهاء إذا لم تعلم أو الأطبّاء»، لايحتمل أن يكون قد أراد (سائل) ما يشمل المسموعات والمبصرات الخارجيّةَ من قيام زيد وتكلّم عمرو، وغير ذلك (مثالها)؟

وفيه نظر ؛ لأنّ روايتين منها صحيحتان ، وهما روايتا محمّد بن مسلم والوشّاء (١) ، فلاحظ ، ورواية أبي بكر الحضرميّ (٢) حسنة أو موثّقة. نعم ثلاث روايات أخر منها (٣) لا تخلو من ضعف ، ولا تقدح قطعا.

وثانيا : أنّ الظاهر من وجوب السؤال عند عدم العلم وجوب تحصيل العلم ، لا وجوب السؤال للعمل بالجواب تعبّدا ، كما يقال في العرف : سل إن كنت جاهلا.

ويؤيّده : أنّ الآية واردة في اصول الدين وعلامات النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله التي لا يؤخذ فيها بالتعبّد إجماعا.

وثالثا : لو سلّم حمله على إرادة وجوب السؤال للتعبّد بالجواب لا لحصول العلم منه ، قلنا : إنّ المراد من أهل العلم ليس مطلق من علم ولو بسماع رواية من الإمام عليه‌السلام ؛ وإلاّ لدلّ على حجّيّة قول كلّ عالم بشيء ولو من طريق السمع والبصر ، مع أنّه يصحّ سلب هذا العنوان عن (٤) مطلق من أحسّ شيئا بسمعه أو بصره ، والمتبادر من وجوب سؤال أهل العلم ـ بناء على إرادة التعبّد بجوابهم ـ هو سؤالهم عمّا هم عالمون به ويعدّون من أهل العلم في مثله ، فينحصر مدلول الآية في التقليد ؛

استدلال جماعة بالآية على وجوب التقليد

ولذا تمسّك به جماعة (٥) على وجوب التقليد على العامّي.

__________________

(١) الكافي ١ : ٢١٠ ـ ٢١١ ، باب أنّ أهل الذكر هم الأئمّة عليهم‌السلام ، الحديث ٧ و ٣.

(٢) المصدر المتقدّم ، الحديث ٦.

(٣) المصدر المتقدّم ، الأحاديث ١ ، ٢ و ٨.

(٤) في (ت) ، (ر) ، (ل) و (ه) : «من».

(٥) منهم : الشهيد الثاني في تمهيد القواعد : ٣١٩ ، والمحقّق القمّي في القوانين ٢ : ١٥٥ ، وصاحب الفصول في الفصول : ٤١١.

وبما ذكرنا يندفع ما يتوهّم : من أنّا نفرض الراوي من أهل العلم ، فإذا وجب قبول روايته وجب قبول رواية من ليس من أهل العلم بالإجماع المركّب.

حاصل وجه الاندفاع : أنّ سؤال أهل العلم عن الألفاظ التي سمعوها (١) من الإمام عليه‌السلام والتعبّد بقولهم (٢) فيها ، ليس سؤالا من أهل العلم من حيث هم أهل العلم ؛ ألا ترى أنّه لو قال : «سل الفقهاء إذا لم تعلم أو الأطبّاء» ، لا يحتمل أن يكون قد أراد ما يشمل المسموعات والمبصرات الخارجيّة من قيام زيد وتكلّم عمرو ، وغير ذلك؟

الآية الخامسة : آية «الاذن»

ومن جملة الآيات ، قوله تعالى في سورة براءة :

﴿وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ(٣).

وجه الاستدلال بها

مدح الله عزّ وجلّ رسوله صلى‌الله‌عليه‌وآله بتصديقه للمؤمنين ، بل قرنه بالتصديق بالله جلّ ذكره ، فإذا كان التصديق حسنا يكون واجبا.

تأييد الاستدلال ، بالرواية الواردة في حكاية إسماعيل

ويزيد تقريب الاستدلال وضوحا : ما رواه في فروع الكافي في الحسن ب" ابن هاشم" (٤) ، أنّه كان لاسماعيل بن أبي عبد الله دنانير ، وأراد رجل من قريش أن يخرج إلى اليمن ، فقال له أبو عبد الله عليه‌السلام :

«يا بنيّ أما بلغك أنّه يشرب الخمر؟ قال : سمعت الناس يقولون ،

__________________

(١) في (ر) ، (ص) ، (ظ) ، (ل) و (م) : «سمعها».

(٢) في (ر) ، (ص) ، (ظ) ، (ل) و (م) : «بقوله».

(٣) التوبة : ٦١.

(٤) في (ص) و (ظ) : «بابراهيم بن هاشم».