درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۱۷۰: حجیت خبر واحد ۱۰

 
۱

خطبه

۲

ادله قائلین به حجیت خبر واحد

کسانی که خبر واحد را حجت می‌دانند، به ادله اربعه و از قرآن به پنج آیه استدلال کرده‌اند:

آیه اول: آیه نباء

این آیه از هفت راه دلالت بر حجیت خبر واحد می‌کند که مرحوم شیخ، فقط دو راه را ذکر کرده است:

راه اول: از راه مفهوم شرط

توضیح: منطوق آیه این است که اگر فاسق خبر بیاورد، تحقیق و تفحص درباره خبر او، واجب است، مفهومش (با قطع نظر از اشکالی که بعدا خواهد آمد) این است که اگر عادل خبر بیاورد، تحقیق و تفحص درباره خبر او، واجب نیست.

حال که تحقیق و تفحص درباره خبر عادل واجب نشد، امر دائر بین دو چیز است:

اول: بدون تحقیق و تفحص، خبر عادل را رد کنیم.

این احتمال، باطل است. چون لازمه‌اش این است که وضعیت عادل، بدتر از وضعیت فاسق شود.

دوم: بدون تحقیق و تفحص، خبر عادل را قبول کنیم و به آن عمل نمائیم.

این احتمال، متعین است، معنای حجیت خبر عادل هم، همین می‌باشد.

راه دوم: از راه مفهوم وصف

توضیح: منطوق آیه این است که در خبر فاسق، تحقیق و تفحص، واجب است. مفهومش (با قطع نظر از اشکالی که بعدا می‌آید) این است که در خبر عادل، تحقیق و تفحص واجب نیست.

حال که تحقیق و تفحص در خبر عادل، واجب نشد، امر دائر بین دو چیز است، به عین مطالبی که در راه اول گفته شد.

نظریه ابتدائی مرحوم شیخ:

مقدمه: واجب، در یک تقسیم، بر دو قسم است:

قسم اول: واجب نفسی؛ واجب نفسی، به عملی گفته می‌شود که وجوب آن، بخاطر مقدمه برای واجب دیگر نیست. مثل صلات

واجب دوم: واجب غیری؛ واجب غیری، به عملی گفته می‌شود که وجوب آن، بخاطر مقدمه برای واجب دیگر است. مثل وضو برای نماز

با حفظ این مقدمه، مرحوم شیخ درباره این دو راه (مفهوم شرط و مفهوم وصف)، دو عقیده دارد که فعلا بحث ما درباره عقیده ابتدائی ایشان می‌باشد.

۳

تطبیق ادله قائلین به حجیت خبر واحد

وأمّا المجوّزون (مجوز عمل به خبر واحد را داده‌اند) فقد استدلّوا على حجّيّته (خبر واحد) بالأدلّة الأربعة:

أمّا الكتاب، فقد ذكروا منه (کتاب) آيات ادّعوا دلالتها (آیات):

منها (آیات): قوله تعالى في سورة الحجرات:

﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ .

والمحكيّ في وجه الاستدلال بها (آیه نباء) وجهان:

أحدهما: من طريق مفهوم الشرط أنّه (خداوند) سبحانه علّق وجوب التثبّت (تحقیق) على مجيء الفاسق، فينتفي (وجوب تحقیق) عند انتفائه (مجیء الفاسق) ـ عملا بمفهوم الشرط ـ (مقدمه خارجیه:) وإذا لم يجب التثبّت عند مجيء غير الفاسق (عادل)، فإمّا أن يجب القبول وهو (قبول) المطلوب، أو الردّ وهو (رد) باطل؛ لأنّه (رد بدون تبین) يقتضي كون العادل أسوأ حالا من الفاسق، وفساده (کون العادل اسوا حالا...) بيّن.

الثاني: من طريق مفهوم الوصف أنّه تعالى أمر بالتثبّت عند إخبار الفاسق، وقد اجتمع فيه (اخبار فاسق) وصفان، ذاتيّ وهو (وصف ذاتی) كونه (اخبار فاسق) خبر واحد، وعرضيٌّ وهو (عرضی) كونه (اخبار فاسق) خبر فاسق، ومقتضى (علت) التثبّت هو (مقتضی) الثاني (صفت عرضی)؛ للمناسبة (مناسبت فسق با تبین) والاقتران (مقرون شدن فسق و تبین در ذکر)؛ فإنّ الفسق يناسب عدم القبول، فلا يصلح الأوّل (صفت ذاتی «واحد بودن:) للعلّيّة؛ وإلاّ (واحد بودن، صلاحیت برای علت بودن داشت) لوجب الاستناد إليه (واحد بودن)؛ إذ التعليل بالذاتيّ الصالح للعلّيّة أولى (اولی در اینجا برای تعیین است) من التعليل بالعرضيّ؛ (دلیل اولی بودن:) لحصوله (ذاتی) قبل حصول العرضيّ، (نتیجه حصول ذاتی قبل از عرضی:) فيكون الحكم (وجوب تحقیق) قد حصل (وجوب تحقیق) قبل حصول العرضيّ (فاسق بودن)، (مقدمه خارجیه:) وإذا لم يجب التثبّت عند إخبار العدل، فإمّا أن يجب القبول (بدون تحقیق)، وهو (وجوب قبول بدون تحقیق) المطلوب، أو الردّ (رد قبول بودن تحقیق)، فيكون حاله (عادل) أسوأ من حال الفاسق، وهو (بودن اسوا) محال.

أدلّة القائلين بالحجيّة

وأمّا المجوّزون فقد استدلّوا على حجّيّته بالأدلّة الأربعة :

الاستدلال بالكتاب

أمّا الكتاب ، فقد ذكروا منه آيات ادّعوا دلالتها :

منها : قوله تعالى في سورة الحجرات :

الآية الاولى : آية «النبأ»

﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ(١).

الاستدلال بها من طريقين

والمحكيّ في وجه الاستدلال بها وجهان :

١ - من طريق مفهوم الشرط

أحدهما : من طريق مفهوم الشرط أنّه سبحانه علّق وجوب التثبّت على مجيء الفاسق ، فينتفي عند انتفائه ـ عملا بمفهوم الشرط ـ وإذا لم يجب التثبّت عند مجيء غير الفاسق ، فإمّا أن يجب القبول وهو المطلوب ، أو الردّ وهو باطل ؛ لأنّه يقتضي كون العادل أسوأ حالا من الفاسق ، وفساده بيّن.

٢ - من طريق مفهوم الوصف

الثاني : من طريق مفهوم الوصف أنّه تعالى أمر بالتثبّت عند إخبار الفاسق ، وقد اجتمع فيه وصفان ، ذاتيّ وهو كونه خبر واحد ، وعرضيّ وهو كونه خبر فاسق ، ومقتضى التثبّت هو الثاني ؛ للمناسبة والاقتران ؛ فإنّ الفسق يناسب عدم القبول ، فلا يصلح الأوّل للعلّيّة ؛ وإلاّ لوجب الاستناد إليه ؛ إذ التعليل بالذاتيّ الصالح للعلّيّة أولى من التعليل بالعرضيّ ؛ لحصوله قبل حصول العرضيّ ، فيكون الحكم قد حصل قبل حصول العرضيّ ، وإذا لم يجب التثبّت عند إخبار العدل ، فإمّا أن يجب القبول ، وهو المطلوب ، أو الردّ ، فيكون حاله أسوأ من حال الفاسق ، وهو محال.

أقول : الظاهر أنّ أخذهم للمقدّمة الأخيرة ـ وهي أنّه إذا لم يجب

__________________

(١) الحجرات : ٦.