درس فرائد الاصول - قطع و ظن

جلسه ۱۶۵: حجیت خبر واحد ۵

 
۱

خطبه

۲

ادامه جواب از روایات

جواب از سایر روایات (روایات نه گانه): این نه روایت، دو دسته می‌باشند:

دسته اول: تعدادی از این نه روایت دلالت می‌کنند بر اینکه خبری که مخالف با قرآن است، حجت نیست.

دسته دوم: تعدادی از این نه روایت دلالت می‌کنند بر اینکه خبری که موافق با قرآن نیست، حجت نیست.

دسته اول، مدعای سید را اثبات نمی‌کند، چون این دسته، اخص از مدعای سید است.

توضیح: خبر، سه صورت دارد:

صورت اول: خبری که موافق با قرآن است.

صورت دوم: خبری که مخالف با قرآن است.

صورت سوم: خبری که مضمون آن در قرآن وجود ندارد تا مخالف یا موافق قرآن باشد.

مدعای سید این است که صورت دوم و سوم حجت نیست، و حال آنکه این دسته اول از روایات، فقط دلالت می‌کنند بر اینکه صورت دوم حجت نیست.

اشکال: دسته اول از روایات، اخص از مدعای سید نیست، بلکه مساوی با مدعای سید است.

توضیح در ضمن دو مرحله:

مرحله اول: کلیه موضوعاتی که در عالم وجود دارد، حکم آنها از عمومات قرآن استفاده می‌شود.

مرحله دوم: خبر، دو صورت دارد:

صورت اول: خبری که موافق با عمومات قرآن است.

این خبر حجت است.

صورت دوم: خبری که موافق با عمومات قرآن نیست.

این خبر، قطعا مخالف با قرآن است. چون واسطه وجود ندارد، آنگاه این خبر مخالف، دو صورت دارد:

اول: گاهی معلوم الصدور است.

این خبر، حجت است و لذا عام قرآنی را تخصیص می‌زند.

دوم: گاهی معلوم الصدور نیست.

این خبر، به مقتضای دسته اول از روایات، حجت نیست و لذا عام قرآن را تخصیص نمی‌زند.

نتیجه: مدعای سید، این است که خبر غیر معلوم الصدور، حجت نیست، محتوای دسته اول از روایات هم، همین است.

جواب اول: به دو دلیل، خبر مخالف با عمومات قرآن، خبر مخالف با قرآن محسوب نمی‌شود:

دلیل اول: صغری: اگر خبر مخالف با عمومات قرآن، خبر مخالف با قرآن محسوب شود، لازمه‌اش تخصیص روایات عرضه است.

کبری: و اللازم باطل. چون لسان روایات عرضه، اباء از تخصیص دارد.

نتیجه: و الملزوم مثله.

۳

تطبیق ادامه جواب از روایات

وأمّا أخبار العرض على الكتاب، فهي (اخبار عرض) وإن كانت (اخبار عرض) متواترة بالمعنى (نه لفظی و نه اجمالی) إلاّ أنّها (اخبار عرض) بين طائفتين:

إحداهما (طائفتین): ما (طائفه‌ای) دلّ على طرح الخبر الذي يخالف الكتاب.

والثانية (ص ۲۵۱ بحثش می‌آید): ما (طائفه‌ای) دلّ على طرح الخبر الذي لا يوافق الكتاب.

أمّا الطائفة الاولى، فلا تدلّ (طائفه اول) على المنع عن الخبر الذي لا يوجد مضمونه (خبر) (قسمتی از مدعای سید) في الكتاب والسنّة. (پس دلیل اخص از مدعا است)

فإن قلت: ما من واقعة إلاّ ويمكن استفادة حكمها (واقعه) من عمومات الكتاب المقتصر (صفت برای عمومات است) في تخصيصها (عمومات) على السنّة القطعيّة، (مدعای اول مستشکل) مثلِ قوله تعالى: (خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً) (مای موصوله عام است)، وقوله تعالى: (إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ...) الخ (منطوق حرمت فقط میته این است که بقیه چیزها حلال است)، و (فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَيِّباً) (مای موصوله عام است)، و (يُرِيدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ) (مفهوم حصر عام است)، ونحوِ ذلك (این آیات)، فالأخبار المخصّصة لها (عمومات) ـ كلّها (اخبار) ـ و (عطف بر لها است) لكثير من عمومات السنّة القطعيّة مخالفة للكتاب والسنّة (مدعای دوم).

وأمّا أخبار العرض على الكتاب ، فهي وإن كانت متواترة بالمعنى إلاّ أنّها بين طائفتين :

إحداهما : ما دلّ على طرح الخبر الذي يخالف الكتاب.

والثانية : ما دلّ على طرح الخبر الذي لا يوافق الكتاب.

٣ - ما دلّ على طرح ما يخالف الكتاب

أمّا الطائفة الاولى ، فلا تدلّ على المنع عن الخبر الذي لا يوجد مضمونه (١) في الكتاب والسنّة.

فإن قلت : ما من واقعة إلاّ ويمكن استفادة حكمها من عمومات الكتاب المقتصر في تخصيصها على السنّة القطعيّة ، مثل قوله تعالى : ﴿خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً(٢) ، وقوله تعالى : ﴿إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ ... الخ (٣) ، و (فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَيِّباً(٤) ، و (يُرِيدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ(٥) ، ونحو ذلك ، فالأخبار المخصّصة لها ـ كلّها ـ ولكثير (٦) من عمومات السنّة القطعيّة مخالفة للكتاب والسنّة (٧).

قلت :

مخالفة ظاهر العموم لا يعدّ مخالفة

أوّلا : إنّه لا يعدّ مخالفة ظاهر العموم ـ خصوصا مثل هذه

__________________

(١) لم ترد «مضمونه» في (ظ) و (م).

(٢) البقرة : ٢٩.

(٣) البقرة : ١٧٣.

(٤) الأنفال : ٦٩.

(٥) البقرة : ١٨٥.

(٦) في (ص) ، (ظ) ، (ل) و (م) : «كثير».

(٧) لم ترد «والسنّة» في (ظ) ، (ل) و (م).

العمومات ـ ، مخالفة ؛ وإلاّ لعدّت الأخبار الصادرة يقينا عن الأئمّة عليهم‌السلام المخالفة لعمومات الكتاب والسنّة النبويّة ، مخالفة للكتاب والسنّة ، غاية الأمر ثبوت الأخذ بها مع مخالفتها لكتاب الله وسنّة نبيّه صلى‌الله‌عليه‌وآله ، فتخرج عن عموم أخبار العرض ، مع أنّ الناظر في أخبار العرض على الكتاب والسنّة يقطع بأنّها تأبى عن التخصيص.

وكيف يرتكب التخصيص في قوله عليه‌السلام : «كلّ حديث لا يوافق كتاب الله فهو زخرف» (١) ، وقوله : «ما أتاكم من حديث لا يوافق كتاب الله فهو باطل» (٢) ، وقوله عليه‌السلام : «لا تقبلوا علينا خلاف القرآن ؛ فإنّا إن حدّثنا حدّثنا بموافقة القرآن وموافقة السنّة» (٣) ، وقد صحّ عن النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله أنّه قال : «ما خالف كتاب الله فليس من حديثي (٤) ، أو لم أقله» (٥) ، مع أنّ أكثر عمومات الكتاب قد خصّص بقول النبيّ صلى‌الله‌عليه‌وآله؟

وممّا يدلّ على أنّ المخالفة لتلك العمومات لا تعدّ مخالفة : ما دلّ من الأخبار على بيان حكم ما لا يوجد حكمه في الكتاب والسنّة النبويّة ؛ إذ بناء على تلك العمومات لا يوجد واقعة لا يوجد حكمها فيهما.

فمن تلك الأخبار : ما عن البصائر والاحتجاج وغيرهما (٦)

__________________

(١) تقدّم الحديثان في الصفحة ٢٤٤.

(٢) تقدّم الحديثان في الصفحة ٢٤٤.

(٣) البحار ٢ : ٢٥٠ ، ضمن الحديث ٦٢.

(٤) البحار ٢ : ٢٢٧ ، الحديث ٥.

(٥) الوسائل ١٨ : ٧٩ ، الباب ٩ من أبواب صفات القاضي ، الحديث ١٥.

(٦) كما في معاني الأخبار ١ : ١٥٦.